Matematik

Binomialtest

07. februar 2023 af Ukendtpige - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har vædhæftet en lille tekst. Jeg har forsøgt at sørge min lærer hvad den stokastiske variabel (sandsynligheden for at man får 1 gul perstil ) er. Han siger så at det er 20%. Og det kan jeg ikke forstå, selvom han har forklaret det så mange gange. 

Er der nogle, der kan skære det ud i pap for mig?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. februar 2023 af SuneChr

Vi skal vide, på hvilket signifikansniveau og om testen er en- eller dobbeltsidig.


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. februar 2023 af SuneChr

Det ser ud til at være en dobbeltsidig test med signifikansniveau 5%, 21/2% på hver side.
En stikprøve ved 47 - 73 udtrukne gule vil acceptere hypotesen.
Du laver en binomialfordeling  X ~ b(300 ; 0,20) og afskærer summen af sandsynlighederne, der udgør 21/2%
på hver af siderne.


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. februar 2023 af Soeffi

#0. Indsætter billede.


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. februar 2023 af Soeffi

#0. Løsning i Geogebra. Grænserne findes med at vælge binomialfordeling med n = 300 og p = 0.2.

Dernæst vælges ] for nedre grænse og man skriver 0.025 i sandsynlighedsfeltet og trykker enter. Dette giver den nedre grænse 47. Det samme gøres med [ for den øvre grænse. Her får man 74.

Vedhæftet fil:binomial.png

Svar #5
09. februar 2023 af Ukendtpige

Jeg vil bare vide hvorfor p=20% altså sandsynligheden for 1 gul. Jeg har ikke rigtigt fået svar på mit spørgsmål, i skal ikke svare på selve billedets spørgsmål

Brugbart svar (0)

Svar #6
09. februar 2023 af SuneChr

Det er en binomialtest, der skal afprøve en hypotese. Hypotesen arbejder indenfor de 95% af sand-
synlighederne, som gør det acceptabelt, at der i stikprøven, blandt 300 enheder, udtages mindst 47
og højst 73 gule.
De 20% er sandsynligheden for at dét indtræffer, med det fastsatte signifikansniveau.
Havde vi 300 enheder hvoraf netop 60 var gule ville sandsynligheden for at udtrække en gul være 20%.
I testen har vi også 300 enheder, men ved ikke, hvor mange gule der er iblandt.


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. februar 2023 af Soeffi

#0. Angående binomialtest: https://www.youtube.com/watch?v=Iw6I3Uy-Ov0.


Svar #8
15. februar 2023 af Ukendtpige

Jeg forstår det altså stadig ikke. Hvis vi ikke ved hvor mange gule der er i blandt, hvordan er sandsynligheden for en gul persille så 20%? Når vi arbejder med terninger ved vi at der er 6 mulige udfald og 1 af dem er en sekser, så vi ved at sandsynligheden for en sekser er 1/6, men det virker bare mere kompliceret med pastillerne…

Brugbart svar (0)

Svar #9
15. februar 2023 af Soeffi

#9. En test går ikke ud på at finde p, men at undersøge om p kan have en bestemt ønsket værdi, der her er 20 %.

Desuden kan en terning godt være falsk.


Brugbart svar (0)

Svar #10
15. februar 2023 af SuneChr

# 6 rettes til
Det er en binomialtest, der skal afprøve en hypotese. Hypotesen arbejder indenfor de 95% af sand-
synlighederne, som gør det acceptabelt, at der i stikprøven, blandt 300 enheder, udtages mindst 47
og højst 73 gule.
Sandsynligheden er 95% for at dét indtræffer, (med det fastsatte signifikansniveau).
Havde vi 300 enheder, hvoraf netop 60 var gule, ville sandsynligheden for at udtrække en gul være 20%.
I testen har vi også 300 enheder, men ved ikke, hvor mange gule der er iblandt.

Der er altså tale om at finde sandsynligheden (95%) for en anden sandsynlighed (20%).
Foretages samme test mange gange med udtagning af 300 elementer, vil der i gennemsnit forekomme 20% af 300, som er gule.

Sandsynlighed er underkastet de store tals lov, ved mange gange, mange, mange gange at foretage
nøjagtig det samme.


Skriv et svar til: Binomialtest

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.