Dansk

Ungdomsoprøret

15. april 2023 af Matej05 - Niveau: A-niveau
Nogen der kan hjælpe mig, med at komme i gang med.:
Problemformulering, undersøg hvordan forskellige tekster fra perioden omkring ungdomsoprøret afspejler de unge kamp.

Brugbart svar (2)

Svar #1
15. april 2023 af SuneChr

Den tyske samfundsfilosof Herbert Marcuse udgav i 1964 "One-dimensional Man", på dansk i 1969,
"Det én-dimensionale menneske", hvori beskrives det teknokratiske samfunds manipulation af arbejderklassen, fremmedgørelse og flere samfundsfjendtlige forhold.
Værket blev en del af ungdomsoprørets teoretiske forudsætning, men var tung at komme igennem med et væld af henvisninger til alverdens filosofiske og samfundsvidenskabelige værker. (Jeg nåede den aldrig igennem). Der var flere navne i spil: Karl Marx naturligvis, Rudi Dutschke, tysk sociolog, Habermas og mange flere.  


Svar #2
17. april 2023 af Matej05

Mener du at, man skal citere et bestemt tekst fra en af dem du nævner. Og hvis ja, hvordan, med mindre man har læst det.

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. april 2023 af SuneChr

Man kan udtage passager af et værk som citater med angivelse af kilden og behøver ikke nødvendigvis at have læst værket i sin helhed. Dog vil sådanne løsrevne citater, hvor sammenhængskraften kan virke lidt svag og kun være ekstra fyld og kan gøre præsentationen tynd, komme til at bære præg af overvejende lånte tekster.
Ungdomsoprøret var en protestbølge, der udgik fra universiteterne og udbredtes via den intelektuelle del af befolkningerne ud til arbejderklassen og ud over virksomhederne f.eks. B&W og bryggerierne.
Marxismen havde, som ideologi, godt fat og blev flittigt citeret. Forskningen på universitetet blev fremhævet som et mål for skabelse af profit for de priviligerede og ikke til nytte for det arbejdende folk. Længe nok havde den fordømte slavehær fundet sig i at blive udsultet, (Internationale).
Jeg kan anbefale den danske filosof Peter Kemp Ungdomsoprørets filosofi fra 1972 .
Kemp var selv personligt engageret i bevægelsen og fik en pris i Danmarks Radio for en række foredrag.   


Svar #4
19. april 2023 af Matej05

1000 tak for din besked, som er meget brugbar. Jeg synes at jeg har været hele nettet rundt nu, men jeg kan stadig ikke finde nogen tekster eller citater fra de kendte som jeg kan bruge ifm ungdomsoprøret. Har du noget forslag, hvor jeg kan finde noget.

Skriv et svar til: Ungdomsoprøret

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.