Dansk

hjælp med essay

23. april 2023 af moha5121 - Niveau: C-niveau

hej alle sammen. Jeg er igang med at skrive et essay omrking "menneskets forhold til fakta og fiktion", hvilket jeg synes er virkelig svært. Vi skal også have fodnoter med og har fået 4 bilag som skal være med i essayet. 


1. Helle helle "en stol for lidt.

2. forfatter jørgen leth og yahya hassan.

3.  ugngdomsserien SKAM

4. Rokokoposten siden 1732. 

jeg har skrevet lidt til essayet og vil bare gerne høre, hvad i synes om det og, hvad jeg kunne tilføje/forbedre. 

Hvad forbinder ud med fakta og fiktion i forhold til mennesker? Hvordan sociale medier får alting til at se perfekt ud, hvordan alles liv på social medier er perfekte. Sociale medier er overalt omkring os og har ændret måden, vi kommunikerer og opfatter verden på. Men nogle gange er det svært at skelne mellem, hvad der er sandt og falsk på sociale medier. I dette essay vil jeg se nærmere på, hvordan vi som brugere af sociale medier kan skelne mellem fakta og fiktion, og hvad konsekvenserne kan være, hvis vi ikke kan gøre det. Jeg vil også undersøge, hvordan vores brug af sociale medier kan påvirke vores mentale sundhed, og hvordan vi kan beskytte os selv mod misinformation og negative virkninger af sociale medier.

I Novellen ”En stol for lidt”, viser menneskets forhold til fakta og fiktion i dagligdagen og, hvordan det kan påvirke vores adfærd og beslutninger. For eksempel mener kvinden, at der er seksten stole i alt, da hun har talt efter, men da manden så går ned i kælderen og tæller er der kun femten stole, så går hun ned i kælderen og konstaterer, at han har ret. Det viser, hvordan vores opfattelse af fakta kan have en påvirkning af vores subjektive oplevelser og hvordan det er vigtigt at være kildekritisk. De prøver også at skabe fiktion idet at kvinden gerne vil have festen fortsætter og skal være perfekt, mens manden nærmest bryder sammen og græder. Det viser igen, hvordan mennesker bruger fiktion til at skabe en anden verden end den reelle vi er i for at håndtere ting som fx stress. I det hele taget kan man sige, at teksten viser, hvordan vores forhold til fiktion kan påvirke vores opfattelse af virkeligheden og vores prioriteringer i en given situation.


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2023 af Quarr

Der er meget som kan forbedres. Sæt dig først ind i genren.

- - -

Ja

 


Svar #2
23. april 2023 af moha5121

hvad er det som kan forbedres? :) 


Skriv et svar til: hjælp med essay

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.