Matematik

Jeg har brug for hjælp til opgave 301.

14. august 2023 af fefew3f32 - Niveau: B-niveau

Jeg har brug for hjælp til opgave 301. Jeg kan ikke finde ud af hvordan eller hvad jeg skal gøre.

Vedhæftet fil: mat.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. august 2023 af Anders521

#0 Du skal bestemme længden af vektorerne. Det gør du ved brug af en formel eller med Pythagoras' læresætning.


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. august 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. august 2023 af ringstedLC

Opg. 301

\begin{align*} \textup{Vektorens l\ae ngde}:|\vec a\,| &= \left|\binom{a_1}{a_2}\right|=\sqrt{{a_1}^2+{a_2}^2} &&\textup{formel (45), STX B} \\ \bigl|\overrightarrow{AC}\bigr| &= \left|\binom{-3}{0}\right|=\sqrt{(-3)^2+0^2}=3 \end{align*}

NB. Skriv en titel, der siger noget om opgaven.


Svar #4
15. august 2023 af fefew3f32

hvordan gør jeg det når der ikke er nogen tal?


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. august 2023 af Anders521

#4 Tallene (eller rettere koordinaterne) til de enkelte vektorer skal du først bestemme før deres længde kan bestemmes. Som du kan i #3 får du givet formlen for længden og derefter et konkret eksempel på dens brug. 

I eksemplet siges vektor AC at have koordinaterne -3 og 0, hvilket er bestemt at kigge på vektorens retning. Da vektoren "går 3 tern til venstre" fra A til C svarer dette til at a1 = -3. Vektoren går hverken op eller ned må a2 = 0. Altså er koordinaterne til AC bestemt.


Skriv et svar til: Jeg har brug for hjælp til opgave 301.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.