Samfundsfag

Projekt : spørgeskemaundersøgelse

27. oktober 2023 af 23årgammeltmenneske - Niveau: B-niveau

Jeg har et projekt i samfundsfag og skal i den forbindelse indsamle noget data. I er anonyme i undersøgelsen: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfFOAKf5x9kJQE2Ww--I2luIH9Zs0faGHGLkALl6Hvwhz0kuw/viewform


Brugbart svar (2)

Svar #1
28. oktober 2023 af Christianfslag

Feedback:

1. Hvad skal man besvare, hvis man er under 15 år, eller ældre end 26 år?

2. Når du anvender spørgsmål hvor der skal angives en "1-5" eller "1-10", kan du med fordel anvende Google Forms "lineær skala". Overvej derudover hvorvidt du ønsker, at der forekommer en neutral middelgrund; eksempelvis vil en "1-9" og "1-5" have en neutral middelgrund, mens en "1-10" ikke ville.

3. Pas på med at gøre spørgsmål hverken for uspecifikke eller specifikke. Et spørgsmål som "Jeg er usikker på, hvad jeg vil i livet" kunne specificeres til usikkerhed vedr. uddannelse/arbejde.

4. Tilsvarende gælder for spørgsmålet "I hvor høj grad frygter du for, at du vælger 'forkert'". Spørgsmål af denne karakter kunne passende akkompagneres af et eksempel således, at respondenten har en bedre forståelse for hvad de besvarer.

Yderligere:

5. I fremtidige spørgeskemaer kunne du passende indlede spørgeskemaet med et kort skriv om undersøgelsens formål. Dette forudsætter naturligvis, at disse oplysninger ikke forringer kvaliteten af de indsamlede data.

6. Når du stiller spørgsmål som "Når det kommer til valg af tøj, hvem er det, du ønsker at få anerkendelse fra?" stiller du respondenten i en situation, hvor de typisk ikke vil indrømme, at de aktivt opsøger anerkendelse, og da vil de blot svare 'ingen'. I stedet kan du forsøge at stille situations-spørgsmål, hvor du ubevidst får respondenten til at besvare samme spørgsmål, men uden at de sætter sig selv i det nævnte dilemma.

Fortsat god dag!


Skriv et svar til: Projekt : spørgeskemaundersøgelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.