Matematik

Parameterfremstilling cirkel!

24. november 2023 af Hammodi - Niveau: A-niveau

Hvordan løser jeg A? Altså jeg tænkte på at bestemme en parameterfremstilling for to punkter, men i dette fald er det en cirkel dvs jeg kan ikke skrive det på den alm parameterfremstilling men skal tage hensyn til CIRKElns parameterfremstilling..


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. november 2023 af mathon

\small \small \begin{array}{lllllll}\textbf{a)}\\&& \overrightarrow{s}(t)=\begin{pmatrix} x\\y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} t^2+5\\-2t+3 \end{pmatrix}\\\\&& \overrightarrow{s}(2)=\begin{pmatrix} x\\y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 9\\-1 \end{pmatrix}\\\\\\&& \overrightarrow{s}{}'(t)=\begin{pmatrix} x{\, }'\\ y{\, }' \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 2t\\-2 \end{pmatrix}\\\\&&\overrightarrow{s}{}'(2)=\begin{pmatrix} x{\, }'\\ y{\, }' \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 4\\-2 \end{pmatrix}\\\\\\\textbf{b)}\\&\textup{Tangent i }\left ( 9,-1 \right )\\& \textup{parameterfremstilling:}\\&&l\textup{:}\quad\begin{pmatrix} x\\y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 9\\-1 \end{pmatrix}+t\cdot \begin{pmatrix} 4\\-2 \end{pmatrix}\qquad t\in \mathbb{R} \end{}


Svar #2
24. november 2023 af Hammodi

Jeg har uploaded fortkert billed, men tak for hjælpen havde også behov for hjælp til denne opgave, god dag :D

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. november 2023 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textup{Cirklens ligning:}\\&&\left (x-a \right )^2+\left (y-b \right )^2=r^2\\\\\\ \textup{Cirklens parameter-}\\ \textup{fremstilling:}\\&&\begin{pmatrix} x\\y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} a\\b \end{pmatrix}+\begin{pmatrix} r\cdot \cos(t)\\ r\cdot \sin(t) \end{pmatrix}\qquad 0\leq t\leq 2\pi \end{}


Skriv et svar til: Parameterfremstilling cirkel!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.