Matematik

binomialtest

02. februar kl. 15:47 af Astrid2911 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg laver min matematikaflevering og er i tvivl om hvordan jeg skal beskrive konkret at det stokastiske binomial fordelt variabel og derefter min nulhypotese korrekt.

tak på forhånd

Vedhæftet fil: nulhypotese.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. februar kl. 16:08 af MentorMath

Hej,

a) Vi kan beskrive ærtebælgenes farve ved et binomialt forsøg, da vi kun er interesserede i to mulige udfald; nemlig hvor mange bælge der er grønne og hvor mange bælge der er gule. Ordet binomial kommer altså af det latinske ord 'bi', der betyder to. Altså netop to mulige udfald, vi ofte betegner som henholdsvis succes og fiasko. 

b) Hvis vi lader de grønne bælge antage succes og de gule bælge antage fiasko, kunne vores nulhypotese, som vi ofte betegner H0, lyde som følger..

H0: 75% af bælgene er grønne.

Bemærkning: Dette bliver vi ikke spurgt ind til i opgaven, men ofte vil man også have en alternativ hypotese, H1, så fremt nulhypostesen, ud fra de binomiale eksperimenter, ikke er opfyldt. I dette tilfælde ville den alternative hypostese være..

H1: Mere eller mindre end 75% af bælgene er grønne.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. februar kl. 16:25 af MentorMath

Hej igen,

Hvis du er i tvivl omkring det med binomialtest, er der en god video om det her :)

Link: https://www.youtube.com/watch?v=4IXb81PUvCA


Svar #3
02. februar kl. 17:37 af Astrid2911

Mange tak for hjælpen!

er lidt i tvivl om de andre opgaver også, ville du mene at forventningsværdien så ville være givet at forventvingsværdien for en binomial fordelt stokastisk variabel har formelen: μ=n*p= 428*0,75=321 

Vedhæftet fil:sigifikantsniveau.png

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. februar kl. 17:54 af MentorMath

Selvfølgelig!
Jeg har desværre ikke mulighed for at kigge på det lige nu, men vil meget gerne hjælpe dig videre, når jeg har mulighed for at kigge på det senere.
Det er så vidt jeg kan se, den rigtige formel du har brugt, men du har indsat en forkert værdi af n. Antalsparameteren, n, er i opgaven givet ved antallet af ærterbælge udvalgt i stikprøven, som derfor er givet ved både de grønne og gule ærter.
Altså n = 428 + 152 = 580.
Vi får altså at den forventede værdi, som er bestemt ved middelværdien, er givet ved
n•p = 580•0,75.
PS: prikoperatoren er bare brugt som et gangetegn:)

Skriv et svar til: binomialtest

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.