Matematik

residualer

31. marts kl. 14:23 af lollipopmaa - Niveau: B-niveau

Hej alle. Jeg er i gang med den vedhæftede opgave i inspire. Jeg har kun brug for hjælp til opgave c. Antallet af residualer (n) er på 215144, og jeg har beregnet residualspredningen til 46,85. Nu er jeg i gang med at gøre rede for at mindst 95% af residualerne ligger i intervallet [-2s; 2s]. Indtil videre har jeg lavet dette: 

countIf(stat.Resid,−2*46.8545≤x≤2*46.8545) ? 0

((0)/(100))*100 ? 0

Men jeg forstår ikke hvorfor at det giver tallet 0? Jeg må have lavet en fejl, men forstår ikke hvilken. Kan nogen hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts kl. 15:28 af peter lind

Det er fordi du ikke har opgivet middelværdien. Du har blot kaldt den x.

En nemmere løsning. Se på normalfordelingen, Det er den man går ud fra når man skal være vurdere når man skal finde spredningen. Se figuren nederst side 32 i din formelsamling


Svar #2
31. marts kl. 16:08 af lollipopmaa

Mange tak for hjælpen!


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. april kl. 10:01 af AMelev

Hvis du skriver ? i stedet for x, bør det virke (jf. Katalog → Countif)
Alternativt kunne du plotte residualerne og i sammme grafvindue indlægge hhv. -2·spredning og 2·spredning og så tælle, hvor mange der ligger uden for intervallet. Det illustrerer bedre for læseren, hvad der foregår, men i dette tilfælde med så stor datamængde er det måske svært at få talt alle med.
Se evt vedhæftede eksempel med et andet og mindre omfattende talmateriale.


Skriv et svar til: residualer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.