Fysik

Fysik Kemi Eksam

07. maj kl. 08:25 af rasm11n6 - Niveau: 9. klasse

Hey, jeg undre mig og hvilke slags forsøg jeg kan lave til min Fysik Kemi eksam, mit emne er om energiforbrug og jeg ville tale om atomkraft.


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. maj kl. 09:46 af trnnlsn888


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. maj kl. 14:05 af Stxelev02

Hej

Du kan også lave en model af et atomkraftværk, hvor du kan lave en generator, om hvilken du til eksamen forklarer i et atomkraftværk bliver drevet af en turbine, som hvilken drives af damptrykket fra reaktoren.
Her får du jo mulighed for at vise din viden om hvordan vekselstrøm genereres i en generator, samtidig med at du viser det i funktion. Af sikkerhedsmæssige årsager må du nok nøjes med at tale om teorien bag selve reaktoren.

Yderligere kan du opstille en transformator, hvor du forklarer hvorledes vekselstrøm transformeres op til en højere spænding, og ved hjælp af Ohm’s lov forklare, hvorfor man egentlig gør dette i virkeligheden. Her kan du komme ind på modstand i kobber og aluminium. Det er muligt, at det er lidt over dit niveau, men det vil i hvertfald imponere lærer og censor.

Mvh

Skriv et svar til: Fysik Kemi Eksam

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.