Kemi

pH

29. april kl. 08:09 af MikeCharlie - Niveau: C-niveau

God dag 

Jeg har et hurtigt spørgsmål til pondus Hydrogenii eller pH.

Studienet giver definitionen

pH=-log([H_3O^+])

men Wikipedia giver definitionen 

pH=-log(a_{H^+})\approx -log([H^+])

og Henderson-Hasselbach ligningen siger at 

pH=pK_s+log(\frac{[A^-]}{[HA]})

I praksis hører jeg folk benævne pH som "koncentrationen af hydroner" (i en vandig opløsning), men jeg må indrømme at jeg bliver lidt forvirret. Hjælp! 


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. april kl. 11:47 af mathon

I gymnasial sammenhæng er 
forskellen mellem \small -\log(a_{H_3O^+})\textup{ og }-\log\left ( \left [ H_3O^+ \right ] \right ) uden betydning
hvorfor definitionen på pH
er:
                                             \small pH=-\log\left ( \left [ H_3O^+ \right ] \right ) 
                        


Brugbart svar (1)

Svar #2
30. april kl. 12:14 af mathon

I forbindelse med en fortyndet opløsning af en svag syre, \small HA
haves:
                   \small \small \begin{array}{lllllll}&& \; \; \; HA\;\; \; \; \; \; +\;\; \; \; \; \; H_2O\;\rightleftharpoons \;A^-\;\; \; \; +\;\; \; H_3O^+\\ \textup{i ligev\ae gt:}&&c-\alpha\cdot c\; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \;\; \; \; \; \; \; \; \; \alpha\cdot c\; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \;\; \alpha\cdot c\\\\\\&& \frac{\left [A^- \right ]\cdot \left [ H_3O^+ \right ]}{c-\alpha\cdot c}=K_s\\\\\\&& \left [ H_3O^+ \right ]\cdot \frac{\alpha\cdot c}{c(1-\alpha)}=K_s\\ \textup{som logaritmeret}\\\textup{giver:}\\&&\log\left ( \left [ H_3O^ + \right ] \right )+\log\left ( \frac{\alpha}{1-\alpha} \right )=\log\left ( K_s \right )\\\textup{der multipliceres}\\\textup{med -1:}\\&&-\log\left ( \left [ H_3O^ + \right ] \right )-\log\left ( \frac{\alpha}{1-\alpha} \right )=-\log\left ( K_s \right )\\\\&&-\log\left ( \left [ H_3O^ + \right ] \right )=-\log\left ( K_s \right )+\log\left ( \frac{\alpha\cdot c}{c-\alpha\cdot c} \right )\\\\&&pH=pK_s+\log\left ( \frac{\left [ B \right ]}{\left [ S \right ]} \right ) \end{}


Svar #3
02. maj kl. 09:15 af MikeCharlie

Tak for et fint svar, mathon


Skriv et svar til: pH

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.