Fysik

halveringsværdi

01. maj kl. 11:44 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau

Hej

ER der nogle, der kan hjælpe med følgende opgave, hvor jeg skal finde halveringsværdien?

Jeg har prøvet det med det hvor man kigger på y-aksen, men vl gerne vide hvordan jeg kan finde den ellers. Der er tale om noget radio aktivt stof.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj kl. 12:29 af mathon

\small \small \begin{array}{llllll} \textup{Generelt:}\\&&N(t)=N_0\cdot e^{-k\cdot t}\quad\textup{henfaldsligning}\\\textup{Halvering:}\\&& N(T_{\frac{1}{2}})=\frac{1}{2}\cdot N_0=N_{0}\cdot e^{-k\cdot T_{\frac{1}{2}}}\\\\&&\frac{1}{2}=e^{-k\cdot T_{\frac{1}{2}}}\\\textup{logaritmering:}\\&& \ln\left ( \frac{1}{2} \right )=-k\cdot T_{\frac{1}{2}}\cdot \ln(e)\\\\&& \ln\left ( \frac{1}{2} \right )=-k\cdot T_{\frac{1}{2}}\cdot 1\\\textup{Halveringstid:}\\&& {\color{Red} T_{\frac{1}{2}}}=\frac{\ln\left ( \frac{1}{2} \right )}{-k}=\frac{-\ln(2)}{-k}={\color{Red} \frac{\ln(2)}{k}} \end{}


Svar #2
01. maj kl. 14:12 af SkolleNørd

#1

\small \small \begin{array}{llllll} \textup{Generelt:}\\&&N(t)=N_0\cdot e^{-k\cdot t}\quad\textup{henfaldsligning}\\\textup{Halvering:}\\&& N(T_{\frac{1}{2}})=\frac{1}{2}\cdot N_0=N_{0}\cdot e^{-k\cdot T_{\frac{1}{2}}}\\\\&&\frac{1}{2}=e^{-k\cdot T_{\frac{1}{2}}}\\\textup{logaritmering:}\\&& \ln\left ( \frac{1}{2} \right )=-k\cdot T_{\frac{1}{2}}\cdot \ln(e)\\\\&& \ln\left ( \frac{1}{2} \right )=-k\cdot T_{\frac{1}{2}}\cdot 1\\\textup{Halveringstid:}\\&& {\color{Red} T_{\frac{1}{2}}}=\frac{\ln\left ( \frac{1}{2} \right )}{-k}=\frac{-\ln(2)}{-k}={\color{Red} \frac{\ln(2)}{k}} \end{}

Kan dud vise hvad jeg skal gøre med værdierne for forstår ikke hvor de skal indæsttes?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj kl. 15:38 af ringstedLC

Genlæs #0, og tænk så lige over hvordan vi skulle kunne hjælpe dig yderligere end det gøres i #1.


Svar #4
01. maj kl. 16:58 af SkolleNørd

#3
Genlæs #0, og tænk så lige over hvordan vi skulle kunne hjælpe dig yderligere end det gøres i #1.



Ja, hvor er k-værdien, hvai det er sy tudeligt for dig Ringsted?

Brugbart svar (0)

Svar #5
01. maj kl. 20:01 af mathon

\textup{k er henfaldskonstanten} med enhed s^{-1}


Svar #6
01. maj kl. 21:36 af SkolleNørd

#5

\textup{k er henfaldskonstanten} med enhed s^{-1}

hvor finder jeg den henne?


Brugbart svar (0)

Svar #7
02. maj kl. 09:06 af mathon

I fysiske tabeller foretrækker man at opgive halveringstiden frem for henfaldskonstanten.
Man kan så benytte:
                                    N(t)=N_0\cdot \left ( \frac{1}{2} \right )^{\frac{t}{T_{\frac{1}{2}}}}
           
 


Brugbart svar (0)

Svar #8
02. maj kl. 09:14 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #9
02. maj kl. 09:31 af mathon

Halveringstiden, \small _{T_{\frac{1}{2}}}, aflæses på den vandrette koordinatakse og er tiden mellem to aktivitets-halveringer, som aflæses på den lodrette koordinatakse.


Skriv et svar til: halveringsværdi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.