Andre fag
Notater
Jeg vil gerne skrive nogle gode notater til Dansk og Matematik, idet censor og læreren får udleveret disse bagefter jeg har været oppe, og således kan dette yderligere være med til vise, hvor dygtig og engageret jeg er i det givne fag. Selvfølgelig er det også rart at have dem ved hånden i Skriftlig Matematik, hvis der skulle være nogle opgaver, som f.eks. kunne løses ved brug af cosinusrelationerne, eller hvis jeg f.eks. i Matematik ville bevise nogle sætninger, som tager udgangspunkt i et let spørgsmål, som ligger inden for folkeskolens pensa. Ligeledes ville det være rart i mundtlig dansk, at have nogle notater angående f.eks. tider i dansk litteratur ved hånden, hvis jeg f.eks. kom op i et uddrag af Frøken Smillas Fornemmelse For Sne, og jeg derved kunne fortælle en masse om postmodernismen.
Dog er jeg lidt i tvivl om, hvilke emner jeg skal berøre i mine notater, for alt hvad der ligger inden for folkeskolens pensum, kan jeg – dvs. andengradsligninger, ligninger med to ubekendte osv. har jeg styr på. Men for at komme op på et 11 eller 13 i henholdsvis mundtlig dansk og matematik kræves der, at man kan noget mere end Pythagoras’ sætning. Således er jeg kommet frem til den konklusion, at mine notater i Matematik udelukkende skal indeholde informationer, som ligger inden for gymnasieskolens pensum (1.g – højniveau), og at mine notater i dansk, skal indeholde en række analysemodeler og fremgangsmåder, samt en masse beskrivelser af forskellige tider i dansk litteratur og en masse om de forskellige genre (inkluderende citater fra forfattere mm.).
Men jeg er kommet i tvivl om, hvilke emner jeg skal berøre, især mht. matematik. Jeg har helt klart tænkt mig at lade en masse beviser indgå, idet jeg må indrømme at min evne til at gøre rede for forskellige sætninger godt kunne være bedre. Det er klart, at noget af niende klasses pensum skal indgå, især mht. rumfang. Det er klart at geometri er noget jeg skal have notater til, idet det næsten er sikkert, at der lægges op til at man kan komme ind på dette. Spørgsmålet er så bare hvad jeg skal berøre, i bogen Højniveau Matematik 1 berøres kort De Fem Trekantstilfælde, og dernæst noget med trekanter, som f.eks. hvorledes man kan bevise en sætning omhandlende hvorfor en trekant er ligebenet, når de to sider er parvis lige store. I en niende klasses bog jeg har lånt, er det mere noget med hvorledes man kan folde et stykke papir, og hvordan man evt. kan beregne rumfanget af forskellige polygoner. Er det sådan noget jeg skal have med; en række beviser af forskellige sætninger, og nogle eksempler på opgaver, som man så i forbindelse med et givent spørgsmål kan inddrage? Det kan benævnes at jeg har tænkt mig at skrive mine notater i LaTeX, og således vil jeg være i stand til, at sætte stort set alt matematik op. Hvad jeg i matematik dog ikke er dygtig nok til at kunne forstå, er emner som differentialregning, funktioner med cosinus og sinus, vektorer.
I Dansk er jeg også lidt i tvivl om hvilke emner jeg skal berøre. Kunne jeg starte med at lave en historisk tidslinje for, hvordan litteraturen har udviklet sig gennem årene, og dernæst en masse om de forskellige genre, alt fra postmodernismen til kunsteventyr, og sidst men ikke mindst en masse forskellige analysemodeler og guides til hvorledes man skal gribe forskellige tekster an.
Det bør benævnes at mine ambitioner er store, og jeg må indrømme, at det er min ambition at få et gennemsnit på over 10. I Engelsk og Fransk skal jeg nok få to 10-taller, for disse fag har jeg bare helt styr på nu, Fysik/Kemi skal jeg nok klarer når jeg har skrevet dispositioner for alle emner jeg kan komme op i, og ellers er jeg sikker på at få 10, 11 eller 13 i Dansk Stil, da jeg ved de seneste to prøveeksamner i dette har fået henholdsvis 10 og 11, men jeg er lidt urolig for, om jeg kan få 11 og 13 i mundtlig dansk, mundtlig matematik og tildels skriftlig matematik. For jeg har hørt fra andre elever, at man i Matematik ikke blive stillet særligt udfordrende spørgsmål, og man således selv må tage en masse initiativ – i skriftlig matematik, får man hvis man er heldig dog kun en eller to chancer til at vise, hvor god man er, men hvis jeg bare besvarer alle opgaverne på en hensigtsmæssig måde, tror jeg nu nok, at jeg skal kunne få 10 eller 11. Men i mundtlig dansk og matematik, tror jeg det er nødvendigt at have skrevet en lang række notater, således at jeg nok skal kunne imponerer dem – men hvorledes disse notater skal bygges op, det er jeg i tvivl om (jeg har dog læst en masse her på siden, men disse har jeg dog ikke fundet overordnede nok, og desuden har jeg tænkt mig at skrive notaterne selv, for ellers tror jeg ikke, at jeg får noget udbytte af det).
Venlig hilsen,
Carl-Johan
Svar #2
08. juni 2002 af SP anonym (Slettet)
Som jeg har sagt til dig tidligere - brug dine vidtfavnende interesser og dine evner på noget andet end at skrive notater og få gode karakterer. Det er fint nok at bruge sine evner bogligt, men du vinder langt mere ved at lære for at lære; ikke for at imponere!!!
Vh,
Anders
Svar #3
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)
Svar #5
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)
gymtiden er det en kombination af at have hjerne og lave sine lektier..
vil sige det er spild af tid at lægge så meget arbejde i noget du alligevel, (hvis du har hjerne) kan få uden at lave en dart..
Svar #6
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)
Svar #7
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)
vh,
Carl-Johan
P.s. Har i ingen andre forslag, end at jeg skal få mig et liv, vil jeg bede jer om ikke at skrive i dette indlæg :)
Svar #8
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)
Råd m.h.t. dansk noterne: du skal sørge for at lave dem overskuelige, ellers tvivler jeg på at hverken din lærer eller censor gider at læse dem (jeg går ud fra at du skriver temmelig mange). Du kan f.eks. lave en indholdsfortegnelse med de forskellige perioder, og så også lave KORTE biografier over de nøgle forfattere og digtere der er forbundet med perioden. Analysemodellerne er en fordel at have placeret til sidst, mest for din egen skyld. Jeg synes også at du skal holde dig til de emner i har gennemgået sammen i klassen, ellers kommer du nok til at ændre og tilføje en del, og det er bedre at få det rigtigt første gang.
Håber at det kan hjælpe.
mvh. Mia
PS. Går du på privatskole?
Svar #9
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)
Jeg går ikke på privatskole, men på en meget gammeldags og konservativ skole i Nordsjælland, hvis niende klasses elevers samlede gennemsnit ligger som det næsthøjeste i landet (Skovgårdsskolen).
vh,
Carl-Johan
Svar #10
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)
vh,
Carl-Johan
Svar #11
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)
3.udg.. 1995. 293 s.
Forlag: Systime
ISBN: 87-7783-599-9
www.bibliotek.dk kan meget ;-)
Svar #12
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)
Svar #14
12. juni 2002 af SP anonym (Slettet)
Svar #15
12. juni 2002 af SP anonym (Slettet)
Jeg er nok enig med de fleste herinde i, at du ikke burde gå så forfærdeligt meget op i at brilliere med ekstraviden, men derimod skal du kunne fremlægge din viden fra pensum struktureret og godt. Da jeg gik i folkeskolen fik jeg bl.a. 11 i dansk og 13 i engelsk til eksamen. Og det var nu ikke fordi at jeg ævlede om en masse udenfor pensum. Det er jo heller ikke så svært at få ok karakterer i folkeskolen, det er først, når du kommer videre. Og som en anden herinde sagde, så gør det faktisk heller ikke noget, om du får 7 eller 13, du kan sagtens komme ind på en videregående uddannelse alligevel, nok med dit engagement!
Men held og lykke :)
Skriv et svar til: Notater
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.