Andre fag

Notater

08. juni 2002 af SP anonym (Slettet)
Til maj-juni 2003 skal jeg til Folkeskolens Afgangsprøve. Jeg har i den forbindelse tænkt mig at skrive notater til fagene, Dansk (Mundtligt/Skriftligt) og Matematik (Mundtligt/Skriftligt), og desuden har jeg tænkt mig at skrive dispositioner for alle de emner jeg kan komme op i, i Fysik/Kemi – disse emner får jeg dog først udleveret ved juletid).

Jeg vil gerne skrive nogle gode notater til Dansk og Matematik, idet censor og læreren får udleveret disse bagefter jeg har været oppe, og således kan dette yderligere være med til vise, hvor dygtig og engageret jeg er i det givne fag. Selvfølgelig er det også rart at have dem ved hånden i Skriftlig Matematik, hvis der skulle være nogle opgaver, som f.eks. kunne løses ved brug af cosinusrelationerne, eller hvis jeg f.eks. i Matematik ville bevise nogle sætninger, som tager udgangspunkt i et let spørgsmål, som ligger inden for folkeskolens pensa. Ligeledes ville det være rart i mundtlig dansk, at have nogle notater angående f.eks. tider i dansk litteratur ved hånden, hvis jeg f.eks. kom op i et uddrag af Frøken Smillas Fornemmelse For Sne, og jeg derved kunne fortælle en masse om postmodernismen.

Dog er jeg lidt i tvivl om, hvilke emner jeg skal berøre i mine notater, for alt hvad der ligger inden for folkeskolens pensum, kan jeg – dvs. andengradsligninger, ligninger med to ubekendte osv. har jeg styr på. Men for at komme op på et 11 eller 13 i henholdsvis mundtlig dansk og matematik kræves der, at man kan noget mere end Pythagoras’ sætning. Således er jeg kommet frem til den konklusion, at mine notater i Matematik udelukkende skal indeholde informationer, som ligger inden for gymnasieskolens pensum (1.g – højniveau), og at mine notater i dansk, skal indeholde en række analysemodeler og fremgangsmåder, samt en masse beskrivelser af forskellige tider i dansk litteratur og en masse om de forskellige genre (inkluderende citater fra forfattere mm.).

Men jeg er kommet i tvivl om, hvilke emner jeg skal berøre, især mht. matematik. Jeg har helt klart tænkt mig at lade en masse beviser indgå, idet jeg må indrømme at min evne til at gøre rede for forskellige sætninger godt kunne være bedre. Det er klart, at noget af niende klasses pensum skal indgå, især mht. rumfang. Det er klart at geometri er noget jeg skal have notater til, idet det næsten er sikkert, at der lægges op til at man kan komme ind på dette. Spørgsmålet er så bare hvad jeg skal berøre, i bogen Højniveau Matematik 1 berøres kort De Fem Trekantstilfælde, og dernæst noget med trekanter, som f.eks. hvorledes man kan bevise en sætning omhandlende hvorfor en trekant er ligebenet, når de to sider er parvis lige store. I en niende klasses bog jeg har lånt, er det mere noget med hvorledes man kan folde et stykke papir, og hvordan man evt. kan beregne rumfanget af forskellige polygoner. Er det sådan noget jeg skal have med; en række beviser af forskellige sætninger, og nogle eksempler på opgaver, som man så i forbindelse med et givent spørgsmål kan inddrage? Det kan benævnes at jeg har tænkt mig at skrive mine notater i LaTeX, og således vil jeg være i stand til, at sætte stort set alt matematik op. Hvad jeg i matematik dog ikke er dygtig nok til at kunne forstå, er emner som differentialregning, funktioner med cosinus og sinus, vektorer.

I Dansk er jeg også lidt i tvivl om hvilke emner jeg skal berøre. Kunne jeg starte med at lave en historisk tidslinje for, hvordan litteraturen har udviklet sig gennem årene, og dernæst en masse om de forskellige genre, alt fra postmodernismen til kunsteventyr, og sidst men ikke mindst en masse forskellige analysemodeler og guides til hvorledes man skal gribe forskellige tekster an.

Det bør benævnes at mine ambitioner er store, og jeg må indrømme, at det er min ambition at få et gennemsnit på over 10. I Engelsk og Fransk skal jeg nok få to 10-taller, for disse fag har jeg bare helt styr på nu, Fysik/Kemi skal jeg nok klarer når jeg har skrevet dispositioner for alle emner jeg kan komme op i, og ellers er jeg sikker på at få 10, 11 eller 13 i Dansk Stil, da jeg ved de seneste to prøveeksamner i dette har fået henholdsvis 10 og 11, men jeg er lidt urolig for, om jeg kan få 11 og 13 i mundtlig dansk, mundtlig matematik og tildels skriftlig matematik. For jeg har hørt fra andre elever, at man i Matematik ikke blive stillet særligt udfordrende spørgsmål, og man således selv må tage en masse initiativ – i skriftlig matematik, får man hvis man er heldig dog kun en eller to chancer til at vise, hvor god man er, men hvis jeg bare besvarer alle opgaverne på en hensigtsmæssig måde, tror jeg nu nok, at jeg skal kunne få 10 eller 11. Men i mundtlig dansk og matematik, tror jeg det er nødvendigt at have skrevet en lang række notater, således at jeg nok skal kunne imponerer dem – men hvorledes disse notater skal bygges op, det er jeg i tvivl om (jeg har dog læst en masse her på siden, men disse har jeg dog ikke fundet overordnede nok, og desuden har jeg tænkt mig at skrive notaterne selv, for ellers tror jeg ikke, at jeg får noget udbytte af det).

Venlig hilsen,

Carl-Johan

Svar #1
08. juni 2002 af SP anonym (Slettet)

Få et liv Carl-Johan...

Svar #2
08. juni 2002 af SP anonym (Slettet)

Ærligt talt; lad være med at spilde tiden på at imponere, for det gør ikke sagen bedre. Sørg for at lære det stof, du skal kunne - hvis du kan præsentere det suverænt, får du 13 - end of story. Jeg syntes også i sin tid, det var vældigt at "kunne en masse mere", men tro mig, det bliver noget japværk til eksamen. De 13-taller, jeg har hentet gennem bl.a. min gymnasietid har udelukkende været baseret på en særdeles udmærket fremlæggelse af PENSUM - og ikke mere. Du kan overveje små perspektiveringer, men det må for guds skyld ikke være hovedelementet.

Som jeg har sagt til dig tidligere - brug dine vidtfavnende interesser og dine evner på noget andet end at skrive notater og få gode karakterer. Det er fint nok at bruge sine evner bogligt, men du vinder langt mere ved at lære for at lære; ikke for at imponere!!!

Vh,

Anders

Svar #3
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)

Helt ærligt! Har du ikke andet at gi' dig til end at sidde og "inddirekte" prale af dine høje karakterer..?? Du er da for irriterende..-du er jo åbentbart ikke særlig gammel, så nyd da tiden sammen med dine venner osv. i stedet..!! Det eneste du er ude på, er jo bare at folk skal skrive tilbage, at det er ih og åh så flot at du har så høje karakterer.., men det er åbentbart stadig ikke godt nok til dig!! Du har jo åbentbart meget høje ambitioner, men jeg kan fortælle dig, at når du engang skal ud og søge et job, så er det ikke kun dine karakterer, der bliver kigget på, for hvis du er sådan en stræber, der ikke kan samarbejde med andre mennesker, men derimod kun ser på dine egne behov hele tiden, så kan du godt vinke farvel til de fede jobs..!! Med andre ord: Ta' det da for helvede lidt roligt med de der karakterer..-bare et godt råd..

Svar #4
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)

Janteloven længe leve !

Svar #5
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)

vent til gymnasietiden med den slags stræbning..folkeskolen klarer man med et snit over ti, ved at man bare har lidt hjerne...
gymtiden er det en kombination af at have hjerne og lave sine lektier..
vil sige det er spild af tid at lægge så meget arbejde i noget du alligevel, (hvis du har hjerne) kan få uden at lave en dart..

Svar #6
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)

get a life (det betyder som tidligere skrevet: FÅ DIG ET LIV)

Svar #7
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)

Tilsyneladende er de fleste her enige om, at man i folkeskolen har bedre ting at tage sig til, end at sidde og skrive notater. Ved sætningen 'get a life' forstås som sagt at jeg skal få mig et liv. Dette har jeg, og hvis nogen skulle være af en anden opfattelse skyldes det sandsynligvis mit øverste indlæg. Men hvad der reelt set står, er at jeg skal skrive nogle notater til dansk og matematik, hvilket jeg et eller andet sted ikke kan se, skulle være så 'nørdet'. Jeg må dog give Anders ret i, at det ikke nytter noget at skrive en masse notater blot for at imponere, og jeg har besluttet mig for ikke at skrive nogle notater til matematik idet jeg som sagt har forstået hele pensa'et. Derimod har jeg ikke valgt at droppe, at skrive en række notater til mundtlig dansk. Hvis der er nogen som har nogle forslag til, hvilke analysemodeler/fremgangsmåder til forskellige tekster mine notater skal indeholde, og hvilke genre jeg skal beskrive (baggrund, forskellige opfattelser af disse mm.) :~)

vh,

Carl-Johan

P.s. Har i ingen andre forslag, end at jeg skal få mig et liv, vil jeg bede jer om ikke at skrive i dette indlæg :)

Svar #8
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)

Hej, angående noter i dansk synes jeg at dine ambitioner er lovlig høje, men de kan hurtig blive nyttige i gymnasiet. Jeg skal til eksamen i dansk og ville ønske at jeg havde noget tilsvarende at støtte mig til.
Råd m.h.t. dansk noterne: du skal sørge for at lave dem overskuelige, ellers tvivler jeg på at hverken din lærer eller censor gider at læse dem (jeg går ud fra at du skriver temmelig mange). Du kan f.eks. lave en indholdsfortegnelse med de forskellige perioder, og så også lave KORTE biografier over de nøgle forfattere og digtere der er forbundet med perioden. Analysemodellerne er en fordel at have placeret til sidst, mest for din egen skyld. Jeg synes også at du skal holde dig til de emner i har gennemgået sammen i klassen, ellers kommer du nok til at ændre og tilføje en del, og det er bedre at få det rigtigt første gang.
Håber at det kan hjælpe.

mvh. Mia

PS. Går du på privatskole?

Svar #9
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)

Ja, det lyder som en meget fornuftig måde at bygge mine notater op på - Tak!

Jeg går ikke på privatskole, men på en meget gammeldags og konservativ skole i Nordsjælland, hvis niende klasses elevers samlede gennemsnit ligger som det næsthøjeste i landet (Skovgårdsskolen).

vh,

Carl-Johan

Svar #10
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)

Jeg har lige læst en opgave her på siden, hvori de forskellige perioder i dansk litteratur gennemgås. Disse notater tog tilsyneladende udgangspunkt i en bog ved navn "Fra runer til grafiti". Er der nogle der ved, hvem der har skrevet denne bog og hvad dens ISBN-nummer er, idet jeg har tænkt mig at låne den på biblioteket. På baggrund af denne tror jeg, at jeg vil skrive mine notater til litteraturhistorie og mht. biografier af de forskellige forfattere, må jeg evt. besøge forfatterweb eller lign. Dog er jeg kommet lidt i tvivl mht. analysemodellerne - er det nogle jeg skal skrive selv, eller skal jeg blot tage nogle af dem jeg har fået udleveret, og evt. uddybe nogle af punkterne ?!

vh,

Carl-Johan

Svar #11
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)

Dansk litteratur : fra runer til grafitti

3.udg.. 1995. 293 s.
Forlag: Systime
ISBN: 87-7783-599-9

www.bibliotek.dk kan meget ;-)

Svar #12
09. juni 2002 af SP anonym (Slettet)

Den bog du søger er en man bliver undervist i på gymnasiet. Det er måske en tand for meget. Det er godt at kunne noget om perioderne, men du kan blive hevet ned i karakter på det, for det vigtigste er ikke om du kan noget som ikke forventes af dig, men at du bruger eksamenstiden på at vise at du kan det du skal kunne.

Svar #13
11. juni 2002 af SP anonym (Slettet)

Get a life.. >FOOL

Svar #14
12. juni 2002 af SP anonym (Slettet)

Folkeskolen.... hehe... Det er ingenting, om du får 7 eller 13, har ingen betydning for din senere fremtid...

Svar #15
12. juni 2002 af SP anonym (Slettet)

Hej Carl-Johan..
Jeg er nok enig med de fleste herinde i, at du ikke burde gå så forfærdeligt meget op i at brilliere med ekstraviden, men derimod skal du kunne fremlægge din viden fra pensum struktureret og godt. Da jeg gik i folkeskolen fik jeg bl.a. 11 i dansk og 13 i engelsk til eksamen. Og det var nu ikke fordi at jeg ævlede om en masse udenfor pensum. Det er jo heller ikke så svært at få ok karakterer i folkeskolen, det er først, når du kommer videre. Og som en anden herinde sagde, så gør det faktisk heller ikke noget, om du får 7 eller 13, du kan sagtens komme ind på en videregående uddannelse alligevel, nok med dit engagement!
Men held og lykke :)

Skriv et svar til: Notater

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.