Projektopgaven (9. kl.)

Kreativt produkt

20. januar 2012 af HKRCPG (Slettet)

Hej :-)

Vi skal have folkeskolens 9. klasses projekt om et par uger.

Vi har valgt at have om motionens indflydelse på mennesket, men mangler en idé til et kreativt produkt? Gerne noget nyt og anderledes..

F.eks. noget sjovt, man kunne lave fysisk, hvor tilskuerne også kommer med? Men også gerne alt muligt andet :-)

På forhånd tak :-)


Brugbart svar (2)

Svar #1
20. januar 2012 af Nilletøz (Slettet)

Et teater stykke?! :D 

Hvor I har nogen til at spille den hyper motionist, der ikke kan leve uden at løbe. Ham, der hele tiden spiller computer og bestiller pizzaer til døren. Moderen med barn på armen, der skal gøre rent og skabe karriere og slet ikke synes, at hun har tid. Og så 'interviewe' disse karrikerede roller i jeres personlige 'god morgen Danmark live' for klassen (eller på film, men det forlyder at det er ret brugt)  hvor de skal fortælle om deres livsstil, og hvad motion egentlig betyder for dem. Det skal selvfølgelig være ment som underholdene og samtidig kunne fortælle noget om danskernes syn på motion, og hvilken rolle det spiller i deres hverdag. 

Der til kan komme et reklameindslag om måske en motionscykel, hvor en deltager fra publikum skal kunne slå en eller anden rekord for at 'vinde' den? :P 

Det her kræver jo så, at I er mindst fire i gruppen eller har lov til at bruge nogle fra andre grupper :) 

 

Skørt indfald:
I kunne også lade motionisten have så travlt, at vedkommende kun bliver kort tid for så at skulle løbe, hvis han/hun skal nå til Furre Sø og tilbage igen indenfor den næste times tid XD og så lade personen klæde om til at skulle spille en gammel dame/mand med en wii remote og rolator og fortælle om, hvordan wiien hjælper dem med at holde de gamle i gang på plejehjemmet. 


Brugbart svar (2)

Svar #2
20. januar 2012 af Booklover (Slettet)

I kunne gennem en periode (hvis I har tid til dette) lave en undersøgelse af jer selv for at se om motion (i forskellige grader for de enkelte gruppemedlemmer) har indvirkning på fx jeres koncentrationsevne, motorik, kondition, mv. (hertil kan laves diverse tests undervejs for at understøtte udviklingen eller mangel herpå). Ud fra resultaterne kan I uddrage statistisk empiri som evt. kan bruges. I skal dog være opmærksomme på i så fald at følge samme spise og søvnvaner og tage højde for forskel i køn og kondition før forsøgene fordi det naturligvis kan anskues som fejlkilder. 

Hvis I har mulighed kan I også måske få kontakt til en ekspert/forsker på området som kan forklare om ny forskning inden for emnet. 

 


Brugbart svar (2)

Svar #3
21. januar 2012 af Nilletøz (Slettet)

#2 - du skriver i et sprog som langt de fleste 9. klasser ikke forstår. Statisk empiri og fejlkilder, f.eks. 

Derudover tager projektopgaven i 9. klasse vist nok kun en uge. 


Brugbart svar (3)

Svar #4
21. januar 2012 af Booklover (Slettet)

#3 - selv da jeg gik i 9'ende har mit ordvalg altid været på et relativt højt niveau (hvis du altså mener det er så utroligt højt - jeg synes nu ellers blot jeg fravælger at anvende ligegyldige udtryk og gøre mine beskrivelser mere klare) og det har jeg altså ingen intentioner om at lave om på når jeg skriver til 9'ende-klasseselever, som jeg jo blot giver ideer - de kan jo vurdere om de bryder sig om ideerne eller ej, og hvis de har spørgsmål kan de jo altid skrive herinde for at få uddybet evt. udtryk eller måske spørge deres lærer - det vil vel ikke ske så forfærdeligt meget ved, at deres ordforråd øgedes og deres viden om forskellige emner ligeledes blev fremmet blot fordi de går i 9'ende ... hvorfor skulle deres klassetrin være en begrænsende faktor for deres viden og opgaves sværhedsgrad? Jeg har altid ladet mig inspirere af universitetsniveau (siden 7'ende klasse) og det har absolut ikke skadet mine karakterer ... 


Brugbart svar (2)

Svar #5
23. januar 2012 af Nilletøz (Slettet)

#4 - Du er et tilfælde for sig, ud fra hvad jeg kan forstå, og falder udenfor normen, der er, hvad man må forholde sig til et sted så anonymt som denne. Jeg er sikker på, at hvis du tog en IQ test, så ville du også der falde udenfor normen - i den høje ende. Folkeskolen er ikke universitetet, og de er ikke uddannet til de kompetencer, du forudsætter, de har. Og de kan ikke nødvendigvis selv få dem på så kort tid, hvis de ikke selv er i kategorien for højt begavede og ved, hvor og hvordan de skal søge. Hvad du kan er ikke gældende for, hvad de nødvendigvis er i stand til. 

Dertil kommer, at du risikerer at gøre 9. klasserne nervøse ved at bruge den slags ord, og de så tænker 'skal jeg kunne det?!', og det er primært derfor, at jeg påpeger, at du er langt over det niveau i dine forslag, de skal være på. 


Brugbart svar (2)

Svar #6
23. januar 2012 af Booklover (Slettet)

#5 - ja, jeg er ikke bange for at indrømme at min IQ er i den høje ende (har fået lavet en test), men jeg er på ingen måde et geni til alt - og hvad er intelligens overhoved? Et begreb defineret ud fra logisk og abstrakt tænkning som passer belejligt til vores vestlige samfunds indretning? Mine forældre er begge ikke-akademikere og jeg har aldrig haft den mindste opbakning hjemmefra fagligt, så alt er tillært gennem hårdt flid og mange timers intensiv læsning, uden nogen form for forklaring eller hjælpende hånd fra mine omgivelser - noget som jeg personligt synes flere kunne tage ved lære af, eftersom jeg i min tid i både folkeskolen og gymnasiet (netop afsluttet i sommer) har oplevet en tendens til, at alt for mange 'hægter' sig på de hårdtarbejdende elever uden selv at gøre en mærkbar indsats og uden lærernes indgriben. Personligt er jeg derfor godt træt af, at det altid er den 'svage' eleves faglige formåen som sætter standarden for undervisningen - jeg har igennem hele min folkeskoletid haltet bagefter fagligt pga. flere skoleskift, men fra 7'ende klasse satte jeg mig selv et mål om at forbedre mig fagligt, og det mål førte jeg til dørs, selvom det var hårdt, selvom jeg havde søvnløse nætter og stress. Og jeg er på ingen måde god til alt bør jeg pointere - jeg har også mine faglige svage sider - men jeg har altid kæmpet så hårdt som det var mig muligt for netop at forbedre mine evner hvad angår mine faglige svagheder, selvom jeg aldrig af denne grund er blevet den bedste og selvom det på ingen måde er noget der er faldet mig let at forstå. Og jeg har desuden altid kastet mig ud på dybt vand mht. brugen af komplicerede ord, selvom det da på ingen måde altid har været helt vellykket, men det er netop disse situationer jeg har lært noget af - ikke at jeg siger at alle skal følge samme eksempel - men de kan jo altid selv søge på nettet eller i en ordbog hvis de ønsker ordene omsat til et sprogbrug de 'tør' anvende. 


Svar #7
24. januar 2012 af HKRCPG (Slettet)

Mange tak for svarene. Vi kan helt sikkert bruge det, men hvis I har flere idéer, så bare kom med dem :-)

Vi skal nu i gang med at skrive problemformulering, men er fuldstændig på bar bund. Vores emne er "Indflydelse på mennesket i det moderne samfund". Har I en idé til, hvad man kunne skrive, så vi kan få skrevet en masse?

På forhånd tak :-)


Brugbart svar (2)

Svar #8
24. januar 2012 af Booklover (Slettet)

Troede I skrev, at motion var jeres fokuspunkt? 

Hvis man mere generelt skal skrive om andre påvirkningskilder på mennesket i vores senmoderne samfund, så er der jo massere af tage fat på ;) Det kunne fx være moderne teknologi, internettet, medier/reklamer (kan fx være relevant i forhold til netop emnet motion - hvordan påvirker medier/reklamer med photoshopredigerede uvirkelige mennesker vores kropsideal i dag? Men kan fx også ses i forhold til vores måde at relatere til andre mennesker på og danne egen identitet i dag), kostsammensætning, social arvs stadige påvirkning af menneskets livsvilkår/muligheder i livet (selvom vi i følge nogle såkaldte sociologiske teoretikere skulle leve i et såkaldt senmoderne samfund, hvor det enkelte individ skulle være løsrevet fra social arv/status i samfundet/det mere tradtionelle samfunds fastlagte normer/handlemønstre/værdier, mv. og derfor skulle kunne vælge meget mere frit i livet/danne egen identitet/livsvej), nye naturvidenskabelige opfindelser, klimaet, mv. 


Svar #9
24. januar 2012 af HKRCPG (Slettet)

Undskyld, vores spørgsmål var vist lidt uklart, men det er overemnet er "Indflydelse på mennesket i det moderne samfun", hvor vi så har valgt, underemnet motion :-)


Brugbart svar (2)

Svar #10
25. januar 2012 af Nilletøz (Slettet)

#6 - jeg har besvaret dit indlæg i en privatbesked, da vi ellers kommer alt for langt off-topic :)


Brugbart svar (2)

Svar #11
25. januar 2012 af Booklover (Slettet)

#10 - Jeg har fuld forståelse for, at vi bør holde resten af vores samtale i en privatbesked ;) 


Svar #12
01. februar 2012 af HKRCPG (Slettet)

Hej :-)

I forbindelse med projektet, har vi brug for at vide, hvornår kalktabletten kom frem? Vi håber, der er en, der ved det, for vi kan ikke finde et svar? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #13
30. januar 2014 af Frederikkeyolo (Slettet)

:)))

Skriv et svar til: Kreativt produkt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.