Fysik
Skr. fysik imorgen
Nogen der har nogle gode triks mht. besvarelsen af opgaver??
Det er så meget jeg ikke fatter... årh den eksamen irriterer mig virkelig, er så nervøs.
Svar #1
22. maj 2006 af CziX (Slettet)
http://www.emu.dk/gym/fag/fy/uvm/forsoeg/data/kompendium_5udg.pdf
Stort set alle såkaldte "typeopgaver", kan løses blot ved at sammensætte to formler i kompendiumet, eller sågar bare en formel.
Desuden så forbered din databog, således at du ved, hvor du har dine data omkring fx radioaktive nuklider osv.
Når alt dette er gjort, så prøv stille og rolig at gennemarbejde nogle fysikopgaver, så er jeg sikker på at du er bedst mulig forberedt til skriftlig eksamen.
Svar #2
22. maj 2006 af Raphson (Slettet)
Dernæst vil jeg bare kigge lidt i nogle bøger.. jeg tror ikke, at det er muligt at gardere sig mod alle opgavetyper, og at man i visse tilfælde skal sidde med den specifikke opgave foran sig. Så efter alt det, er der vel ikke så meget andet at gøre end blot at vente
Svar #3
22. maj 2006 af stumpL (Slettet)
Du skriver "Stort set alle såkaldte "typeopgaver", kan løses blot ved at sammensætte to formler i kompendiumet".
Det er lige netop det jeg ikke kan, ved aldrig hvike to formler jeg skal sætte sammen.
Er os altid i tvivl om hvilken en der skal regnes om i en anden enhed..
Svar #4
22. maj 2006 af CziX (Slettet)
Men nogle gange har jeg selv oplevet, at det kan være svært at overskue, hvad der skal divideres med hvad osv. Selvom mange af lærerne vil gerne have os til at bruge standardenheder (hvilket også er fint), så oplever jeg tit, at det er en hjælp at skrive de givne oplysninger ned med enheder. Så kan det være nemmere at se, hvad man skal gøre, for at man får den ønsket enhed til sidst.
Kend dine enheder, så løser de mange hovedpiner!
Svar #5
22. maj 2006 af Ivan Baso (Slettet)
Som der tidligere er nævnt er det vigtigste redskab kompendiet, dernæst databogen og til sidst ens hjerne.
Jeg tror ikke det hjælper at læse så meget i bøgerne, men man skal derimod regne opgaver/se på regnede opgaver.
Tidligere herinde læste jeg en som skrev at der nok ikke ville blive stillet opgaver i kosmologi, men det er jeg ikke så sikker på der ikke vil. Kosmologi formlerne indgår i kompendiet og spørgsmål undet netop det emne er også blevet stillet de foregående år.
Svar #6
22. maj 2006 af vag (Slettet)
Det sværre i fysik i forhold til matematik er, at man i matematik sådan set "bare" skal regne tingene ud.
I fysik skal du først bruge knoppen og få sammensat en fysik situation i hovedet/på papiret, og dernæst finde ud af hvilke faktorer der spiller ind, for så at bruge den teori/formel som er nødvendig.
Svar #7
22. maj 2006 af Kraken (Slettet)
I fysik er det jo ofte sådan, at man har størrelserne givet, og så skal der slås lidt op i databogen, hvorefter man kan finde en passende formel. Desuden har opgaverne et fast tema. F.eks. handler en hel opgave om mekanik, og så er det bare at anvende det område af mekanikken som opgaven ligger op til. Alle opgaver er afgrænsede indenfor emnet. I kemi kan man sagtens blande organisk kemi, termokemi, redoxreaktioner, syre-basereaktioner mv., hvilket er meget forvirrende.
Svar #9
22. maj 2006 af stumpL (Slettet)
Svar #10
22. maj 2006 af Ivan Baso (Slettet)
Svar #12
22. maj 2006 af Ivan Baso (Slettet)
Svar #13
22. maj 2006 af Reflektor (Slettet)
1: Matematik. 100% Eksakt videnskab, logik giver altid den rigtige løsning og der er masser af standardopgaver.
2: Fysik. Mere 'praktisk' matematik, skal relateres til verden. Matematikkens linier med uendelig tykkelse findes ikke, men ligesom matematik inddrages stort set kun et stofområde af gangen.
3: Kemi. Ueksakt videnskab fyldt med tilnærmede formler, der ændrer udseende afhængigt af diverse betingelser. Meget stofområde på én gang.
Min gamle kemilærer ramte forskellen i fagene meget præcist med sætningen:
I matematik tror man ikke på teorien før den er bevist.
I fysik tror man på teorien til den er modbevist.
I kemi tror man på teorien, selvom den er modbevist.
:)
Svar #14
22. maj 2006 af sontas (Slettet)
Svar #15
22. maj 2006 af sontas (Slettet)
opgaven hedder :
R(t) = 0,452*(e^(t/a) - e^(-t/a))^(2/3), a = 10,77Går
bestem ved hjælp af galaksens model galaksens hastighed, da universet var 10Går. r = 26,6Gly
finder R'(te)= 0,063 på lommer, men hvad er enheden for R'(t)? Ly/går^2? :
v(te) = R'(te) *r0 = 0,063*26,6Gly
...
Svar #16
22. maj 2006 af Reflektor (Slettet)
Ellers bare tænk på:
hastighed er afstand per tid, og afstand måles i dine enheder i ly, tiden i Gyr, dvs ly/Gyr.
ly / (Gyr)^2 er acceleration.
Svar #17
22. maj 2006 af sontas (Slettet)
0,063ly/(Går)^2*26,6Gly synes ikke helt den enhed holder altså, hvordan vil du omregne det til noget lidt mere fornuftigt?
Svar #18
22. maj 2006 af Reflektor (Slettet)
Jeg går ud fra, at R(t) angiver afstanden til galaksen som funktion af tiden i henhold til universets udvidelse. Den skulle så ifølge dig være en eksponentiel voksende funktion minus en eksponentielt aftagende, og du vil differentiere den for at finde hastigheden. Normalt synes jeg ikke vi plejer, at skulle differenitere så relativt komplicerede udtryk i fysik (matB skal jo være med), og desuden har din R(t) ingen enhed (eksponentialfunktioner har ingen enhed). Jeg tror du er ude i en kompliceret løsning på et mere enkelt problem... fortæl eventuelt hvad opgaven er.
Svar #19
22. maj 2006 af sontas (Slettet)
R(t) = 0,452*(e^(t/a) - e^(-t/a))^(2/3), a = 10,77Går
c) bestem ved hjælp af modellen galaksens hastighed, da Universet var 10 mia år gammelt. Den nuværende afstand til galaksen er 26,6Gly.
Der står sort på hvidt i en kosmologi bog jeg har, at :
v(te) = R'(te)*r0
R'(10går) findes let på lommeregneren ved dy/dx funktionen, og r0 er jo opgivet. Problemet er bare enhederne.
Svar #20
22. maj 2006 af the_marsbar (Slettet)
held og lykke allesammen!