Debat
Abort = Mord?
Personligt går jeg ind for den "frie" abort, idet der er en klar sammenhæng mellem abortens frigivelse og kriminalitetsraten...
Men er der ikke en modstrid imellem abort (mord?) og så menneskerettighederne (ALLE har værd og har ret til et liv)? Og mellem de - universelle? - religiøse værdier, som vores samfund er/burde være bygget op omkring.
Svar #1
27. september 2006 af PolitVirgin (Slettet)
http://www.rettentilliv.dk/mod_pub_gallery1.php?mid=2
Svar #2
27. september 2006 af _Keller (Slettet)
du nævner menneskerettighederne ...
Jeg mener nemlig ikke,at forstret har udviklet sig til et menneske inden de første 3 mdr. eller hvor mange de nu er.
Svar #3
27. september 2006 af PolitVirgin (Slettet)
Svar #4
27. september 2006 af PolitVirgin (Slettet)
Men det skyldes så også, at jeg heller ikke tror 100 % på menneskerettighedernes universalitet. Altså, jeg kan godt se, at tortur kan være nødvendigt – om end ikke direkte ønskværdigt – under visse omstændigheder, ligesom jeg godt kan med abort.
Men strengt taget kan man da ikke både gå ind for menneskerettighederne og den frie abort? Du kan da ikke sige, at ALLE mennesker har ret til liv samtidig med, at ALLE har ret til at slå deres ufødte børn ihjel.
Svar #5
27. september 2006 af ninnacaroline (Slettet)
Hvis kvinden ikke kan tage sig af et barn som det har behov for, vil det altid være bedst ikke at få det.
Hellere lade kvinden få en abort end at have risikoen for at to liv ødelægges (hvis barnet er uønsket gavner det ikke nogen at det fødes). Og hvis barnet er stærkt handikappet er det da også klart fordelagtigt for begge parter at der foretages en abort -det er trods alt, synes jeg, mest humant. Dermed ikke sagt at alle handikappede ikke har et godt liv osv.
Desuden, set med strenge kapitalistiske øjne så tror jeg faktisk at aborter sparer staten en masse penge i det lange løb.
Med andre ord mener jeg at en abort aldrig nogensinde må blive betragtet som forkert da det forkerte valg for kvinden selv kan få alt for farlige konsekvenser hvis kvinden lytter til hvad andre mener.
// Ninna Caroline
Svar #6
27. september 2006 af Nicklas.sk (Slettet)
Det kan godt være et foster er potentielt liv, men det er sædceller altså også, er det så en forbrydelse at masturbere? det er jo nærmest folkedrab så!
Svar #7
27. september 2006 af jgthb (Slettet)
Enig - det bedste indlæg, jeg nogen sinde har læst om abort.
Svar #8
27. september 2006 af PolitVirgin (Slettet)
Svar #9
27. september 2006 af PolitVirgin (Slettet)
Og nej, masturbation er ikke folkedrab. Det er potentielt liv, men ikke "direkte" liv.
Svar #10
27. september 2006 af ninnacaroline (Slettet)
#8 det er jo på ingen måder det samme. Et barn der er født lever og trækker vejret selv - det gør et ufødt barn ikke. Og hvis hun virkelig ikke kan tage sig af det foreligger der stadig mulighed for bortadoption.
Et foster er stort set ikke andet end væv, det kan ikke noget, så hvis dét er drab er man da nærmest nødsaget til at give #6 ret i at det også er drab (og det samme er sterilisering vel også så?). Det -kunne- jo blive til liv, hvis det ikke lige ramte lagenet, og det samme kunne et foster, hvis det ikke lige var fordi at kvinden var klog nok til at se at det simpelthen ikke ville gå.
Svar #11
27. september 2006 af Dr. MolBio (Slettet)
Spørgsmålet er så om fostre har rettigheder?
Hvis det ikke er forkert at slå fostre ihjel eller bruge dem som organbanker, må der være en etisk relevant forskel på dem og de typer af menneskelige individer, som vi ikke må slå ihjel eller bruge som organbanker. Den forskel, som de fleste moralfilosoffer peger på, er, at for at have fulde etiske rettigheder (inklusive rettigheden til at slå ihjel) så er det ikke nok at være et menneskeligt individ, man skal også være en person. Forskellige moralfilosoffer er uenige om, præcist hvad der skal til, for at man er en person. Nogle mener, at man skal have en rudimentær forståelse af etiske begreber, andre at man skal have en bevidst interesse i at leve videre, og andre igen at man bevidst skal ønske at leve videre.
Hvis vi accepterer en ”personlighedsteori” forpligter vi os på, at det ikke i sig selv er etisk forkert at slå ikke-personer ihjel
Svar #12
27. september 2006 af PolitVirgin (Slettet)
Og nej, at sidestille ”væv” med sperm er ikke fair – det mener de læger og medicinstuderende jeg har snakket med i hvert fald ikke. Fra ”barnet” ”dannes” undergår det en organisk, kontinuert udvikling. Der er ingen naturlig grænse mellem ”væv” og menneske!
Men må jeg lige høre – går i både ind for abort og menneskerettigheder?
Personligt har jeg jo konsistens i min ideologi, fordi jeg godt kan se at både abort og menneskerettigheder er arbitrære størrelser...
Svar #13
27. september 2006 af PolitVirgin (Slettet)
Hvad med hjerneskadede og spastikere? Kan vi ikke bare slå dem ihjel så - hvis de alligevel er dyre, uønskede og ude af stand til at udvise "rudimentær forståelse af etiske begreber" e.lign.?
Svar #14
27. september 2006 af ninnacaroline (Slettet)
Hvorfor er det ikke fair at se det som det samme? Du har sperm, du har æg, du har sperm og æg der sidder sammen. Hvor er forskellen - det er sort på hvidt det samme du 'fjerner'. Den ene del kan ikke tænke eller leve mere end den anden.
Ja, jeg går ind for menneskerettigheder. At mennesker selv skal bestemme såfremt de kan.
Svar #15
27. september 2006 af Dr. MolBio (Slettet)
Svar #16
27. september 2006 af PolitVirgin (Slettet)
Svar #17
27. september 2006 af ninnacaroline (Slettet)
Og nej, det gør det vel ikke, de der lever (udenfor en livmoder!) har jo lige præcis et frit valg (eller bør have) og det ændrer abort eller ej ikke ved.
Svar #18
27. september 2006 af Roman Garcia
Ved at opstille en arbitrær grænse for abort, mener jeg ikke, at man underminerer grundlaget for menneskerettigheder.
Menneskerettigheder er en samling love, og fælles for alle love er, at de kun gælder for personer, som kan gøre brug af eller bliver forpligtet af disse. Et ufødt barn kan ikke gøre brug af rettigheder, mens et barn derimod godt kan gøre brug af rettigheder.
Jeg vil dog give dig ret i dit synspunkt, at det praktisktalt kun er muligt at opstille en tilfældig tidsmæssig grænse for abort. Hvis man skal tilgodese flest menneskers interesser, bliver den nødvendigvis vilkårlig. Det er den grænse, som lovgivningsmagten kunne blive enige om.
Svar #19
27. september 2006 af PolitVirgin (Slettet)
Svar #20
27. september 2006 af PolitVirgin (Slettet)
http://da.wikipedia.org/wiki/Provokeret_abort