Afsætning

uppsale modellen

10. december 2007 af Louiiise (Slettet)
Hej..

Jeg er ved at lave 3. årsopgave (studieretningsprojekt), og jeg er kommet lidt i problemer med uppsale modellen.

Jeg har valgt at skrive om eksportmarkedsføring, hvor jeg har valgt Danmark og Kina. Min virksomhed er Arla Foods.

Er der nogen, som kan foreklare, hvordan det er jeg skal bruge denne model ? Er lidt i tvivl..


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. december 2007 af 12.marts (Slettet)

Hejsa.. Jeg har for et par måneder siden afleveret en aflevering i afstænig a, omkring arla og eksport af mælkepulver.. En af opgaverne lød således:

"Redegør for Arla Foods internationaliseringsproces med udgangspunkt i Uppsala modellen."

Da jeg var i tidspres blev opgavet lavet sådan lidt hurtigt og noget afskrift fra bogen, men kan lige sende dig det her, da det muligvis vil kunne hjælpe dig. Jeg kan huske der var nogle rettelser, som jeg lige kan tilføje senere, hvis det har interesse.

Når en virksomhed beslutter sig for at gå i gang med at eksportere, skal man overveje hvordan man vil gribe den nye eksportsituation an. Her findes begrebet internationaliseringsproces, der beskriver hvordan virksomhederne kan gøre. Der findes forskellige teorier, men jeg vil her tage udgangspunkt i Uppsala modellen. Her er det vist at virksomhederne typisk bevæger sig ud på eksportmarkederne i et gradvist og langsomt tempo, og at virksomhedernes eksportengagement i et bestemt land udbygges gradvist. I det følgende argumenteres der for hvordan Arla Foods med udgangspunkt i denne model har bevæget sig ud på markedet.

• Markedsspredning:
Det antages at Arla Foods først har eksporteret til nærmarkeder, det vil sige lande, der minder mest muligt om hjemme markedet. Disse lande vil man have en lille miljøafstand til og derefter lande med lidt større miljøafstand. For Arla Foods har de muligvis først eksportere til Sverige, hvorefter de måske går videre til Tyskland og derefter England.

• Markedsoperationsform:
Denne splittes op i fire situationer der hernæst gennemgås
o Sporadisk eksport
Først kan det antages at Arla Foods’ eksport har været præget af tilfældigheder. Den første fase kendetegnes nemlig ved at være sporadisk (spredt). Man har i denne fase ikke været helt klar til at gå ind i eksportverdenen 100 %.

o Eksterne formidlere
I denne fase antages det at Arla Foods efterhånden har fået lagt eksporten ind i lidt mere planlagte og systematiske rammer, begynder de også at eksportere gennem eksterne formidlere. Her kan de først have anvendt et hjemligt handelshus og senere kan Arla Foods have anvendt en agent til at klare deres eksportarbejde.

o Eget salgsselskab
I denne fase har Arla Foods oprettet eget salgsselskab på det udenlandske marked. Vi ser her samarbejdet med en kinesisk partner, mejerikoncernen Mengniu. De har sammen etableret et fællesselskab – joint-venture-virksomhed. Hermed har de en stærk lokal partner og dette er en fordel når det nu er et så stort og uvant marked for Arla Foods.
Dette samarbejde bar båret frugt med årsagerne at Mengnui er det førende mejeriselskab i Kina og samtidig det hurtigst voksende. Det ligger i et område nord for Bejing med gode betingelser for produktion. Endvidere råder de over et yderst moderne mejerianlæg, og selskabet har i løbet af sin levetid bevist, at det kan skabe resultater. Selskabet omsatte i 2004 for ca. 5,5 mia. kr. 84 pct. af Mengniu’s nuværende salg er baseret på langtidsholdbar mælk, mælkedrikke og yoghurt, 11 pct. på iscreme og fem pct. på mælkepulver.

o Produktion i udlandet
Det forholder sig sådan at nogle af de største og mest succesrige virksomheder på et tidspunkt går i gang med at producere i udlandet. Dette gælder også Arla Foods. De tog nemlig beslutningen om at bygge en fabrik i Sverige. Heri har de investeret rigtig mange penge, - ca. 650 millioner kroner. Denne beslutning er Arla Foods glad for.

• Internationaliseringsgrad:
Jo flere lande Arla Foods eksporterer til og jo mere markedsoperationsformen ændre sig, jo mere internationaliseret bliver de.

Svar #2
11. december 2007 af Louiiise (Slettet)

jeg vil meget gerne se på rettelser. Og undskyld jeg først svarer nu, men havde slet ikke set at der var nogen, som havde svaret.

Men kan i hvert fald godt bruge det her. Var meget i tvivl om, hvordan jeg skulle bruge uppsala modellen, men dette her kan i hvert fald hjælpe mig på vej.

Mange tak :)

Brugbart svar (1)

Svar #3
11. december 2007 af 12.marts (Slettet)

Alletiders :) ! Er glad for at jeg kunne hjælpe..

Håber dermed også det er på den måde at din lærer og sencor ønsker at modellen skal anvendes!

Jeg tilføjer rettelserne når jeg finder min aflevering i den store bunke :P ! ..

Brugbart svar (1)

Svar #4
11. december 2007 af 12.marts (Slettet)

Min lærer har skrevet nogle rettelser til som kommer her:

3. linje: "der beskriver hvordan virksomhederne kan gøre" --> der beskriver hvorden virksomhederne udvikler sig!

Under første punkt "markedsspredning" skulle jeg også have beskrevet hvordan det er i dag.

Under "eget selskab": skulle jeg have tilføjet at "samarbejdet med en kinesisk partner, mejerikoncernen Mengniu. De har sammen etableret et fællesskab - joint-venture-virksomhed." er = produktion i udlandet!!
Samt at det med at der er "gode betingelser for produktion" skulle rykkes ned under næste punkt "produktion i udlandet".

Under "internationaliseringsgrad" skulle jeg have tilføjet hvordan Arla Foods' internationaliseringsproces hermed er --> høj, men der er stadig muligheder.

Måske lidt forivrrende :$ men ja, nogle rettelser var der altså til det..

Brugbart svar (1)

Svar #5
07. december 2009 af A-yonas (Slettet)

JEg har fået i på 3.srp. projekt at jeg skal vudere internatonaliseringsproces og eksportmotiver / eksportberedskab for ARla.

Er der nogen der kan hjælp med det :))


Skriv et svar til: uppsale modellen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.