Dansk

rettelse af stil, HURTIGT!

25. oktober 2008 af Hende__Der (Slettet)

jeg er igang med en stil, en analyse af reklamefilm. jeg er ikke færdig, men jeg ved ikke helt, om rækkefølgen er okay og sådan.

vil meget gerne have kritik og nogle fif til, hvad jeg evt. ellers mangler at skrive.
ved godt selv nogle af tingene.

på forhånd tak :)

REKLAMEFILM FRA JBS
Men don’t want to look at naked men!

Reklamefilmen fra JBS blev konstrueret i år 2006 af undertøjsproducenten JBS.
Reklamen er meget enkel i dens fremstilling, som foregår i nutiden i et hus, hvor den mest konstante farve gennem reklamefilmen er elementærfarven hvid.
Reklamen indeholder en ung attraktiv kvinde, der skal forestille at indleve sig dybt ind i den mandlige rolle, eller skal man måske betegne det som den mandlige verden?
Kvinden ses i 3 forskellige klip; på toilettet, i køkkenet og sidst men ikke mindst i stuen, hvor vi i de løbende tre klip følger hende i alle tre kameravinkler. Billedudsnittet varierer også en del.
Hvis vi ser tilbage på de 3 klip, kan man sige, at fællesnævneren for dem er, at vi følger den unge attraktive kvinde som en mand helt ned til de mindste detaljer såsom at klø sig i røven, at prutte, at bøvse m.v., altså kan man sige; at te sig som en “rigtig” mand.
Reklamen er udelukkende baseret på kropssprog, da de eneste lyde der kommer fra kvinden er, når hun trækker ud i toilettet, lugter til hendes prut m.v.

I reklamen bliver der fokuseret på kvinden og man kan her spørge sig selv: “Hvorfor vil man ligge så meget fokus på, at det er en kvinde, der indlever sig i sådan en mandlig rolle”? Svaret er ganske enkelt, som sloganet for JBS lyder: “men don’t want to look at naked men”, som også fremkommer i slutningen af reklamefilmen. Reklamen er lavet for magnetisere de lystende mandfolk og hvad er ikke mere tiltrækkende end at se unge halvnøgne kvinder med flotte kurver og former her og der?
Reklamen har til hensigt at sælge et bestemt produkt, nemlig herreunderbukser, herreunderbukser til den “rigtige” mand i den yngre alder - dette vil sige mandfolk mellem 17-35 år. JBS har valgt at konstruere en reklame, der er genkendelig for de pågældende mænd i vor samfund, men bare på en lidt mere sexet måde, så den tilpasser sig til den ovennævnte målgruppe. Dog skal det siges, at der her både kan være tale om den primære og sekundære målgruppe.
Reklamen der skal magnetisere de lystende mandfolk, benytter sig nemlig også af mange udtryksformer i en effektiv sammenhæng, så den på en gang virker overraskende men samtidig også genkendelig, som sagt før. En ting er nemlig, at selve indholdet er noget, der foregår i mændenes normale hverdag, men en anden ting er, at det er en halvnøgen kvinde, der indlever sig i denne hverdag.
Man kan faktisk sige, at størstedelen af markedsføringen som JBS anvender i den pågældende reklamefilm, er kvinden og det der gør reklamen så interessant er, at den er manipulerende, idet kvinden indlever sig i en rolle, som hun i realiteten ikke befinder sig i. At den er manipulerende vil sige, at JBS prøver at sælge produktet efter den sekundære brugsværdi, som betyder at det ikke er varen der bliver sat i fokus, men en anden værdi eller genstand, som i dette tilfælde er den unge kvinde.

På baggrund af ovenstående kan man faktisk sige, at virkemidlerne for reklamefilmen er JBS’ slogan: “men don‘t want to look at naked men“, herunder seksualiteten, der hidtil går ind og spiller en stor rolle for at ramme målgruppen plet.
Derudover når kvinden bærer JBS’ herreunderbukserne, mener jeg, at hun symboliserer at herreunderbukserne forvandler hende til en “rigtig” mand og det går ind og rammer mændene for, hvem vil ikke være en “rigtig” mand, når det kommer til stykket?


Skriv et svar til: rettelse af stil, HURTIGT!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.