Matematik
Rektangel...
Hej!
Jeg håber, at I meget gerne vil hjælpe mig helt fra bunden med denne opgave? Jeg vil meget gerne have forklaringer, for jeg har det virkeligt svært med denne opgave.
Et rektangel har omkredsen 64 cm og arealet 231 cm2.
a) Beregn rektanglets sidelængder.
På forhånd tak!! :-)
Svar #1
13. september 2012 af jnl123
for siderne a og b:
O = 64 = 2*a+2*b
A = 231 = a*b
2 ligninger m 2 ubekendte
Svar #2
13. september 2012 af mathon
L + B = 32 ⇔ L = 32-B 0<B<32
L • B = 231
hvoraf
(32-B) • B = 231
B2 - 32B + 231 = 0 og 0<B<32 ........osv.........
Svar #3
13. september 2012 af matematiklytter (Slettet)
Omkreds = 2(x +y)
Areal = xy
2(x + y) = 64
xy = 231
(2(x+y))/2 = 64/2
x + y = 32
x + y – y = 32 – y
x = 32 – y
y2 – 32y + 231 = 0
Hvordan kommer jeg videre herfra?
Svar #4
13. september 2012 af mathon
hvordan løser du en 2.gradsligning
B2 - 32B + 231 = 0 og 0<B<32 ?
eller for den sags skyld
x2 - 32x + 231 = 0
Svar #5
13. september 2012 af matematiklytter (Slettet)
Jeg forstår ikke hvad ud mener, jeg skal jo finde frem til to længder.
Svar #6
13. september 2012 af mathon
du bestemmer jo bredden B,
når du løs ligningen
B2 - 32B + 231 = 0 og L = 32-B > B
Svar #7
13. september 2012 af matematiklytter (Slettet)
Omkreds = 2(x +y)
Areal = xy
R1) xy = 231
R2) (x + y) = 64
(2(x + y))/2 = 64/2
x + y = 32
x + y – y = 32 – y
x = 32 – y
R3) 231 = (32 – y)y
231 = 32y – y2
231 – 32y = 32y – 32y – y2
231 – 32y + y2 = – y2 + y2
231 – 32y + y2 = 0
Hvad gør jeg så?
Svar #8
13. september 2012 af mathon
#6
du bestemmer jo bredden B,
når du løs ligningen
B2 - 32B + 231 = 0 og L = 32-B > B
B = 11 da B = 21 må forkastes grundet L > B
L = 32 - 11 = 21
konklusion:
rektanglet med omkredsen 64 cm og arealet 231 cm2
har bredden 11 cm og længden 21 cm
Svar #11
13. september 2012 af mathon
B2 - 32B + 231 = 0
(B - 16)2 - 25 = 0
(B - 16)2 - 52 = 0
(B - 16 - 5) · (B - 16 + 5) = 0
(B - 21) · (B - 11) = 0
(B = 21) v B = 11
Svar #12
13. september 2012 af jnl123
faktisk:
0 = y2 - 1/2*O*y - A | x = 1/2*O - y
y = 1/4*O ± √(O2 + 16A)
(da A og O også gælder for et kvadrat)
dvs. de 2 løsninger i 2.-gradsligningen kan vælges vilkårligt at være begge side-længder i rektanglen/kvadradet. Så du kan både sige:
x = 11 og y = 21
eller
x = 21 og y = 11
Svar #14
13. september 2012 af mathon
...på nuværende niveau burde du selv kunne løse en 2.gradsligning uden hjælp
Svar #15
13. september 2012 af matematiklytter (Slettet)
Det er jo ikke til, at finde hoved eller hale i det, når du ingen forklaringer skriver.
Svar #16
13. september 2012 af Andersen11 (Slettet)
#15
Hvad mangler du forklaring til? Det drejer sig om at løse en almindelig 2.-gradsligning med positiv diskriminant.
I #11 kvadratkompletteres 2.-gradsligningens venstreside for at gøre det lettere at løse den.
Svar #17
13. september 2012 af matematiklytter (Slettet)
Jamen, min forvirring ligger i, at jeg ikke kan forstå, hvor han får de - 25 fra?
Svar #18
14. september 2012 af Andersen11 (Slettet)
#17
Det kommer jo fra kvadratkompletteringen af B2 -32B, som angivet i #16.
B2 -32B +231 = 0 giver
B2 -2·16·B +231 = 0 , eller
B2 -2·16·B + 162 + 231 -162 = 0 , eller
(B -16)2 +231 -256 = 0 , eller
(B -16)2 -25 = 0
Skriv et svar til: Rektangel...
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.