Religion

folkekirke og statskirke

02. januar 2009 af biqqu (Slettet)

Jeg har søgt og læst lidt på nettet, men kan stadig ikke finde ud af hvad forskellen på en folkekirke og statskirke er. Er der nogen der kan forklare det med egne ord? Tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. januar 2009 af blackduck (Slettet)

En statskirke er en religion (trossamfund, "kirke") der støttes af staten. Den danske folkekirke er derfor også en statskirke.

Er du blevet bedt dirkete om at redegøre for en forskel imellem de to? Ifølge wikipedia kan statskirke også betyde en kirke, som alle borgere i en stat automatisk er medlem af, men jeg har aldrig hørt denne betydning anvendt uden videre og jeg tvivler på at det er særlig almindeligt termonologi. Hvis man slår op på eksempelvis ordbogen.com oversættes ordet "folkekirke" med de engelske/tyske ord for en statskirke.

Man har vel valgt ordet folkekirke af symbolmæssige hensyn og for at understrege, at stat og kirke er (eller burde) være adskildte.


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. januar 2009 af klotte (Slettet)

Man kunne indvende at en statskirke var en man ikke kune melde sig ud af - en folkekirke er frivillig.


Skriv et svar til: folkekirke og statskirke

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.