Religion

Kristendommen

02. januar kl. 20:53 af 12JC12 - Niveau: C-niveau

Jeg er lidt tvivl om synd i kristendommen, så her nogle spørgsmål;

1. Hvem er syndige?

2. Hvordan bliver man ikke syndige?

3. Er man syndige til døden?

4. hvorfor er man syndige?


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. januar kl. 07:30 af Moderatoren

Hvad er du i tvivl om? Har du undersøgt, hvem der kan være syndige?


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. januar kl. 13:02 af mathon

 Hvem er syndige?

Alle der ikke overholder de 10 bud til punkt og prikke.


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. januar kl. 16:30 af Sveppalyf

Det ligner lidt nogle spørgsmål som følger en bestemt tekst I har haft for, så prøv at finde svarene dér. Men generelt har man vist inden for kristendommen den opfattelse at alle mennesker er født syndige og altid vil være det, og vores eneste chance er at bede om tilgivelse. Dette forklarer man så med begrebet "Arvesynden" som er at vi alle har arvet den synd som Adam og Eva begik da de spiste af den forbudte frugt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. januar kl. 17:25 af MentorMath

Synd er i Bibelsk forstand det, som adskiller mennesket fra Gud.

Det er vigtigt at have med, at alle ifølge Bibelen er sat fri fra synden gennem troen på Kristus alene.

Da Jesus døde på korset på Golgata, brød han den forbandelse mennesket kom under ved syndefaldet (forklaret i #3), også kendt som den gamle pagt. Bibelen siger sågar, at Jesus blev til en forbandelse, for at mennesket (alle de, som tror) skal gå fri fra den dom Adam og Eva kom under; herunder ligger også, udfra Bibelens syn, at alle som tror, gennem troen, er sat helt fri fra synd - Ja, selv de 10 bud. Gennem Jesus blod har Gud altså taget al menneskets synd på sig ved Kristus. Det betyder ikke, at en troende på Jesus ikke kan synde, men at Gud derimod ikke længere anser dem for syndige.

I Hebræerne siger Jesus: "Jeres synder og jeres lovovertrædelser vil jeg ikke længere komme ihu." og "Hvor synden er tilgivet, behøves ikke længere noget offer for synd." Jesus siger altså, at han, hvis blot vi tror, ikke vil dømme os for vores synder - og at vi dermed ikke længere er syndige i Guds øjne.

Ligeledes står der i Jeremias' Bog kap 31 og i vers 4: "Deres synd tilgiver jeg, og deres synder vil jeg ikke huske." Jesus siger altså ligefrem, at han ikke husker på de synder vi begår. Med andre ord, at han, når en troende kommer til Jesus og beder om tilgivelse, ikke længere ser den synd, der er blevet begået.


Brugbart svar (2)

Svar #5
03. januar kl. 17:38 af SuneChr

Da Eva tager den første bid af æblet, siger hun til Adam: "Seks om dagen, min skat !"
Adam: "Jahh, - den er jeg med på til hver en tid !"
Eva efter en lille tænkepause: "Ahh, det var vist ikke liige det, du tror, - jeg mente 600 gram om dagen."


Skriv et svar til: Kristendommen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.