Matematik

Finde højden af Prismet i Århus

06. april 2014 af vapser - Niveau: A-niveau

Hejsa alle :)

Min lærer har givet os til opgave at finde højden af Prismet i Århus med et målebånd som eneste hjælp.

Vil i mene dette kan gøres på anden vis end at måle højden på et glasparti og så gange op?
Det lyder som om han gerne vil have os til at gøre det på en måde med noget trigonometri ind over, men det kan jeg ikke se skulle kunne lade sig gøre når man ikke har flere værdier, og det stadig skal være matematisk korrekt.

Håber der er nogle genier der kan hjælpe :D


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. april 2014 af Mobbi1999 (Slettet)

Lad os nu antage at:

G= 2,4 cm2
V= 3,6 cm3

V = H*G

3,6=H*2,4                del med 2,4 på begge sider, så har du H


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. april 2014 af peter lind

Du kan se på skyggen af prismet. Mål hvor lang den er. Anbring et eller andet for eks. en pegepind  mellem prismet og der hvor skyggen stopper på en sådan måde at dette et eller andets skygge rammer samme sted som prismet. Mål dette et eller andets skykkes længde og højde. Du har nu to ensvinklede trekanter hvoraf du kan finde højden.

Jeg vil anbefale di at lave en tegning af opstillingen.


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. april 2014 af SuneChr

# 2
Metoden er god, men i en storby vel vanskelig at praktisere, p.g.a. gader, veje, trafik, parker, øvrige forhindringer i både at se, definere og afmåle en skyggelængde.


Svar #4
06. april 2014 af vapser

Tak for det Peter, det lyder som om du er inde på det rigtige, men dog er jeg ikke helt med på hvad jeg lige skal gøre. Kunne jeg måske få dig til at vise det på et tegning eller prøve at forklare det på en anden måde? :)


Brugbart svar (1)

Svar #5
06. april 2014 af peter lind

Jeg bruger sjældent tegneprogrammer men du kan da se om du kan bruge det her.

Vedhæftet fil:trekant.jpg

Svar #6
06. april 2014 af vapser

Det var lige hvad der skulle til! Nu er jeg helt med, tusind tusind tak skal du have :) Rigtig god hjælp!


Skriv et svar til: Finde højden af Prismet i Århus

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.