Engelsk

Skal det være who eller whom?

10. april 2014 af EnStuderende - Niveau: B-niveau

Hej.. 

But when it comes to the fair people, who actually do recycle, and whom we ought to admire, they often are not helping the environment at all.

Jeg er lidt i tvivl, om det skal være who eller whom der, hvor jeg har markeret med fed. Jeg ville selv mene, det er whom, for hvis man spørger:

Who/whom ought we admire? Kan man jo svare: We ought to admire them. Og dette gør det vel til et objekt?

Nogen der kan hjælpe?


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. april 2014 af Karennnn (Slettet)

whom er rigtigt, fordi 'whom' er objektet. Det er dem, vi skal beundre. Og som du også selv siger, er det 'dem' :)


Svar #2
10. april 2014 af EnStuderende

Men jeg fik bare rettet det i min stil til who, og jeg fik aldrig spurgt læreren om det så vidt jeg husker, og så i dag stødte jeg på et eksempel, der mindede lidt om min sætning, og så kom jeg til at tænke på det igen, og nu er jeg fuldstændig i tvivl med who/whom (troede ellers jeg havde OK styr på det).

Så det er derfor jeg spørger.


Brugbart svar (1)

Svar #3
10. april 2014 af rakijovic

Well, Josie (#2), som vi har afdækket er who nominativform (subjektsform) og whom oblikform (objektsform – med whose som genitivform). Dog er distinktionen mellem who/whom på hastig udfasning i informelt engelsk, så måske er det dét din underviser har haft i tankerne; at der ikke er nogen grund til at holde fast i "småarkaiske" former. (Måske forklarer det også hvorfor vedkommende lod they often are slippe gennem nåleøjet.)

En anden mulighed er at din underviser overhovedet ikke aner hvad vedkommende fabler om – desværre ikke utænkeligt i det danske uddannelsesvæsen anno 2014.

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Brugbart svar (1)

Svar #4
10. april 2014 af Stygotius

1.  I alle former for moderne engelsk, er som Rakijovic påpeger, formen "whom" så godt som forsvundet                - -  - -undtagen som styrelse for en præposition (navnlig i relativsætninger) i f.eks. "She is the woman to whom I owe everything" 

2.  "they often are not helping"  er udmærket engelsk hvis der er eftertryk i udtalen på "are".

Eller kan det kun hedde "they are often not....." 

3.  Hvad menes der med "the fair people"  ??


Svar #5
11. april 2014 af EnStuderende

Så det er rigtigt?? 

Well, mange tak for jeres hjælp :-) Jeg skriver tit noget, jeg tænker som tale (altså som om nogen siger det) i hovedet, så det er nok derfor, jeg har skrevet det, som #4 forklarer...

Til 3. - jeg ved det, det er ikke lige det bedste udtryk, men hvis man læser det, der kommer før, giver det lidt mening. Jeg havde travlt med at nå at skrive stilen færdig, så derfor fik jeg ikke lige slået et bedre udtryk op o:)

#3 Haha, jeg er fuldstændig enig i kritikken. Men min engelsklærer er nu god nok - vi har desuden haft undervisning i whom/who, og hun er lidt af en nitpicker :-) Hun har nok været lidt træt den dag.

- Jeg fik forresten 12 for stilen, så det gør ikke det store ;)


Skriv et svar til: Skal det være who eller whom?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.