Engelsk

Northern Ireland (The Good Friday Agreement)

19. marts kl. 19:32 af hfstudentt - Niveau: B-niveau
Jeg har om Nordirland i engelsk, hvor vi har om The Good Friday Agreement, som jeg slet ikke forstår. Jeg har forsøgt at læse en masse om det, men forstår det simpelhen ikke.

Jeg ved at det var en aftale - en form for deal mellem nationalisterne og unionisterne om hvorvidt Nordirland skulle være en del af UK eller Republicen Irland. Mere fatter jeg ikke!

Nogen der kort of konkret kan forklare, hvad aftale gik ud på - jeg ved godt, at formålet var at skabe FRED mellem dem.

Det jeg ikke fårstår er, hvorfor katolikkerne/natinilaisterne bare gav nordireland væk til UK, nu hvor de jo ikke ville have, den skulle være en del af det.

Nogen der kan hjælpe - jeg er på bar bund

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts kl. 08:15 af Moderatoren

Prøv at læse det på dansk:

https://da.wikipedia.org/wiki/Belfastaftalen


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. marts kl. 08:58 af Moderatoren

Hjalp det?


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. marts kl. 22:38 af Martin2Holte

Drivkraften var nok mest at begge parter var træt af konflikten, så en aftale om selvstændighed af Nordirland med eget parlament var bedre end de ødelæggende kampe. Man kan ikke sige at katolikkerne gav Nordirland væk, for de havde jo ikke fuld kontrol med det i forvejen. Men livet for katolikkerne i Nordirland var nok bedre efter aftalen, for så var der fred og protestanterne kunne ikke bare tryne dem, tingene skulle afgøres i det nordirske parlament hvor begge sider var repræsenteret.

Skriv et svar til: Northern Ireland (The Good Friday Agreement)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.