Tysk

Tysk grammatik

29. april 2014 af oliverblach12 - Niveau: B-niveau

Hej Allesammen

En flink sjæl, som er god til tysk, der vil rette min lektier for gramatiske fejl ? Eller i det mindste hjælpe mig på vej: 

Der Junge hatte nicht im dem Schule war, aber auf dem Friedhof – mit den Nussknacker in den Ranzen gepackt. Er wollt der Nussknacker liegt in dem Sarg des Herthas. Auf der Friedhof trefft er ein nett Mann, er meint, der Nussknacker sollt auf dem Sarg liegt. Aber der Junge meint es müsst liegt im dem Sarg, neben auf dem Freund des Junge. Er fragt, er dürft die Schaufel  leiht, aber der Mann hat neben sich gelegen. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. april 2014 af policemanmem

Der er en del fejl i denne tekst, som du er nødt til at få bugt med. For at kunne dette er du nødt til at sætte dig ned og terpe nogle generelle grammatiske regler, hvor træls det end måtte være. Tysk er et meget grammatisk sprog i den forstand, da der er mange bøjningsformer - og det er vigtigt, at man kan bøje ordene korrekt.
Du skal have styr på helt grundlæggende grammatik:

1) Bøjning af udsagnsord. Husk kongruens: udsagnsordets bøjning skal stemme overens med grundleddets person og tal (eks. 3. person ental). Det gælder også den rigtige bøjning i tid (eks. datid). Du skriver eksempelvis "... der Nussknacker sollt auf dem Sarg liegt." Dette skal jv. grammatiske regler bøjes: "sollte.....liegen"

2) Navneordenes køn og bøjning heraf (flertal/kasusbøjning) - Hvis du er i tvivl, slå dem op! Det hedder eksempelvis 'die Schule'.

3) Præpositioner styrer bestemte kasus. Nogle styrer altid akkusativ (durch, für, gegen, ohne, wider, um) og andre altid dativ (aus, bei, mit, nach, seit, von, zu). De resterende kan styre begge kasus, og her er det konteksten der afgør valget.

Men start med at tage det hele sætning for sætning. Slå op i ordbog og grammatikbøj og prøv at arbejde dig igennem det.


Svar #2
29. april 2014 af oliverblach12

Mange tak, det hjælper mig rigtigt meget :)


Skriv et svar til: Tysk grammatik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.