Kemi

Mdt. eksamen - alkaner

27. maj 2014 af PSXL - Niveau: B-niveau

Jeg er lige pt. i gang med at lave dispositioner for mundtlig eksamen, kemi B. 

Jeg er i gang med at besvare et spørgsmål med emnet "alkaner". 
Heraf skal jeg komme ind på:
- Opbygning
- Isomeri
- Navngivning
- Fysiske og kemiske egenskaber
- inddragelse af forsøg. 

Mht. isomeri er jeg kommet lidt i tvivl; 
Jeg er indtil videre kommet ind på kædesisomeri og stillingsisomeri. 
Skal jeg komme igennem alle former for isomeri, heriblandt stereoisomeri?


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. maj 2014 af Heptan

Ja, hvis du har ekstra tid er det værd at have med


Svar #2
28. maj 2014 af PSXL

Jeg har ved alkaner indtil videre: 
- Kædeisomeri
- Stillingsisomeri (Her chlorbutan og 2-chlorbutan, det kan man vel godt bruge, for det er vel stadig en alkan?)
Findes der funktionsisomeri ved alkaner?

Jeg har ved alkener:
- Kædeisomeri
- stillingsisomeri 
- Cis-trans (og ortho, meta og para) Her kommer jeg også kort ind på, at man nogle steder må bruge (E,Z) da cis-trans ikke er nok. 
- Funktionsisomeri (alken/cycloalkan)


Svar #3
28. maj 2014 af PSXL

RETTELSE: ved alkaner
- Kædeisomeri
- Stillingsisomeri (Her chlorbutan og 2-chlorbutan, det kan man vel godt bruge, for det er vel stadig en alkan?)
Findes der funktionsisomeri ved alkaner?
- Cis-trans (og E,Z) *****


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. maj 2014 af lasols (Slettet)

ortho meta para ??? det er der kun tale om når vi snakker disubstituerede benzenringe, hvis du har overskudet til det ville jeg helt sikkert komme ind på stereoisomere, men hvis du ikke har helt stur på det og har en masse andet at sige så lad vær , det er et emne mange har svært ved og hvis det går galt kan det vise du ikke har styr på det, og trække dig ned, de burdte ikke træke dig ned for ikke at komme ind på det af dig selv og de bør skulle spørge ind til det hvis de forventer det. (ellers er verden ikke fair)

når du siger cis/trans til emnet alkaner så går jeg ud fra vi taler cykloalkaner da cis/trans kræver at der er et plan gennem molekylet

du kan desuden nævne at i alkaner er alle carbonatomerne SP3 hybridicerede og eventuelt tegne hvordan det ser ud (hvis i har haft om orbitaler, det havde vi da jeg gik i gym.) og eventuelt også vise SP2 (dobbeltbinding) og SP (trippelbinding) hybridiseringen

det sidste jeg ville komme ind på er konformationsisomere (som er hvor molekylerne er ens men folder forskelligt i rummet) og dermed newman projektioner (er måske udenfor pensum men er nemt at forstå og gengive og det kan nok træke en karakter det sidste stykke til 12-tallet) bare google newman projections butane og sør for at kunne gengive http://image.tutorvista.com/content/hydrocarbons/butane-conformations.gif 

Funktionsisomere ?? det er længe siden jeg har haft det, men er det ikke når en brutoformel kan give molekyler med flere forskelige funktionelle grupper ?? eg. carboxylsyre og ester eller alkohol og ether, jeg ville passe på med at komme ind på det for i princippet er det vel at gå ud over emnet alkaner (i hvert fald hvis du bruger de klasiske eksempler jeg gav) og det kan måske trække ned, hvis du vil have det med så brug eksemplet med en cycloalkan der lige så godt kunne være en alken ud fra brutoformlen (cyclohexan og hexen har samme brutoformel)

håber du kan bruge mine inputs


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. maj 2014 af Heptan

Hybridiseringer er ikke nødvendigt på B-niveau

Newman og Sawhorse projectioner har man ikke engang på A-niveau, men der er vel ikke noget i vejen for at gå ud over pensum.

Pas på med chlorbutan og 2-chlorbutan, og andre organiske stoffer, da disse ikke er alkaner. Alkaner er mættede carbonhydrider, der kun består af carbon og hydrogen. Du kan dog kalde stofferne for substituerede alkaner, hvor fx et chloratom er substitueret med et hydrogenatom. Der findes altså ikke funktionsisomeri ved alkaner, da der ikke findes funktionelle grupper i ikke-substituerede alkaner.

Alkener har dog funktionelle grupper (dobbeltbinding).

Ortho, meta og para har ikke noget med cis/trans at gøre.


Svar #6
30. maj 2014 af PSXL

Til begge to: jeg kan se, at jeg har kludret lidt i mine forklaringer. Jeg har nemlig tre spørgsmål, som jeg har lavet lige efter hinanden. 
1) alkaner
2) alkener
3) carbonhydrider (alkaner, alkener, alkyner, arener)


#4 Jo, jeg har nemlig arener med også. 
Cis/trans burde ikke have været ved alkaner, jeg blev forvirret, da jeg nu kan se, at det først kommer ved alkener, heraf en plan opbygning. 

Og tak for input med ekstra ting mht. newman projections. Det vil jeg helt klart kigge nærmere på! 

Ved alkener er der i hvert fald funktionsisomeri ved alken/cycloalkan, så den har jeg taget med.

#5 Okay, ja jeg tænkte også meget på det med chlorbutan og 2-chlorbutan, da de jo i princippet ikke er "rene" alkaner.

Mange tak begge to!


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. maj 2014 af Heptan

Læg spørgsmålet ind næste gang

#6 En cycloalkan er ikke en funktionel gruppe


Svar #8
31. maj 2014 af PSXL

#7 Alkener/cycloalkaner er da funktionsisomere, idet de har forskellige funktioner, men samme molekylformel. En alken indeholder en dobbeltbinding, mens en cycloalkan kun indeholder enkeltbindinger og dermed har cycloalkenen andre egenskaber end alkenen. Hvordan er det ikke funktionsisomeri?


Brugbart svar (0)

Svar #9
31. maj 2014 af Heptan

#8 Alkener er en funktionel gruppe, men alkaner er ikke.

Se http://uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF11/110830_Funktionellegrupper_udmelding080811.ashx

De er derimod konstitutionelle isomere.


Svar #10
31. maj 2014 af PSXL

#9 Er du sikker på, at det ikke går ud over B-niveau? Både min lærer og bog siger, at de er isomere. Der står kun isomere i bogen, men min lærer siger, at de er funktionsisomere. Vi har nemlig ikke lært noget om konstitutionelle isomere.


Skriv et svar til: Mdt. eksamen - alkaner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.