Almen studieforberedelse (AT)

Metoder i dansk?

04. juni 2014 af 2011ml (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle,

Jeg skal til AT eksamen på fredag, men er lidt i tvivl om metoderne.. I dansk har jeg læst en række artikler + tekster samt analyseret en blog. Hvilke metoder kan jeg så sige jeg har brugt? Og hvordan har jeg brugt dem? Håber meget, at der er en venlig sjæl der kan hjælpe!
 


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Venlig sjæl her. 

Du har arbejdet hermeneutisk med dine artikler for at øge din viden omkring et bestemt tema/emne (din forforståelse+horisont udvides så at sige des mere du tolker på teksterne).

Egentlig bør du selv være klar over hvilken læsestrategi du har valgt at bruge, da de er en væsentlig del af det metodiske element i dansk-faget. Har du f.eks. analyseret bogen uden skelen til bogens forfatter, årstal etc., men bare nærlæst tekstens enkeltdele for at analysere den, har du anvendt den nykritiske-læsestrategi (metode). 

Har du i stedet fokuseret på tekstens ideologier - dvs. søgt svar på hvorfor menneskene handler som de gør (altså deres handlemønstrer/strukturer) ved at få styr på tekstens miljø, tidsperiode og de økonomiske og politiske forhold, har du anvendt den strukturalistiske læsestrategi (metode). 

Der findes andre metoder, men du skal selv danne dig et overblik og træffe nogle valg inden du påbegynder tekstlæsningen + analysen.

Ift. artiklerne kan du f.eks. have set på teksterne kommunikativt, ved at bestemme artiklernes modtager, afsender, kontraktuelle dimension, politiske temaer og sproghandlinger (f.eks. en informationsudvekslende sproghandling hvor afsenders viden og budskab er i centrum). 

Ligesom med fiktionsteksterne er der flere metoder/fremgangsmåder når det gælder faktatekster.

Mvh Viktor 


Svar #2
04. juni 2014 af 2011ml (Slettet)

Tusind tak :-)

Det er en blog jeg har analyseret. Ikke en bog - ved ikke om det gør nogen forskel? Altså har analyseret bloggens opbygning og brugt billeder fra bloggen til at beskrive mit emne :-)


Svar #3
04. juni 2014 af 2011ml (Slettet)

 
#1

Venlig sjæl her. 

Du har arbejdet hermeneutisk med dine artikler for at øge din viden omkring et bestemt tema/emne (din forforståelse+horisont udvides så at sige des mere du tolker på teksterne).

Egentlig bør du selv være klar over hvilken læsestrategi du har valgt at bruge, da de er en væsentlig del af det metodiske element i dansk-faget. Har du f.eks. analyseret bogen uden skelen til bogens forfatter, årstal etc., men bare nærlæst tekstens enkeltdele for at analysere den, har du anvendt den nykritiske-læsestrategi (metode). 

Har du i stedet fokuseret på tekstens ideologier - dvs. søgt svar på hvorfor menneskene handler som de gør (altså deres handlemønstrer/strukturer) ved at få styr på tekstens miljø, tidsperiode og de økonomiske og politiske forhold, har du anvendt den strukturalistiske læsestrategi (metode). 

Der findes andre metoder, men du skal selv danne dig et overblik og træffe nogle valg inden du påbegynder tekstlæsningen + analysen.

Ift. artiklerne kan du f.eks. have set på teksterne kommunikativt, ved at bestemme artiklernes modtager, afsender, kontraktuelle dimension, politiske temaer og sproghandlinger (f.eks. en informationsudvekslende sproghandling hvor afsenders viden og budskab er i centrum). 

Ligesom med fiktionsteksterne er der flere metoder/fremgangsmåder når det gælder faktatekster.

Mvh Viktor 


Brugbart svar (1)

Svar #4
04. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Hej igen.

Jeg læste det om bog. Det er vidst mit dansk-trænede øje som drager lidt for hurtige slutninger på visse ord.

Ja, det ændrer det - du skal lægge mere vægt på det formidlingsmæssige ved bloggen (inkl. hvorfor den bruger de pågældende billeder). I det hele taget skal du nok anvende en fakta-orienteret metode.

Mvh Viktor. 


Skriv et svar til: Metoder i dansk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.