Kemi

Mængdeberegning

19. august 2014 af paaske1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg sidder og knokler med denne opgave. Håber at nogle vil hjælpe mig (Har vedhæftet opgaven).

a'eren har jeg lavet.

b.  Ved at jeg skal bruge dette vfør · cfør = vefter · cefter . Men ved ikke hvordan. 


 

Vedhæftet fil: opg2.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
19. august 2014 af mathon

b)
        fra a)
                     130 mL opløsning indeholder bl.a. 0,0015 mol H3O+

                     Den tilsatte 60 mL 0,040 M NaOH indeholder

                                      n( OH- ) = (0,060 L) · (0,040 mol/L) = 0,0024 mol OH-
       som straks neutraliserer 0,0015 mol H3O+ og efterlader et OH--overskud
       på
                                     n( OH- )overskud = (0,0024 - 0,0015) mol = 0,0009 mol OH- i 190 mL opløsning
       så
                                     [ OH- ] = (0,0009 mol) / (0,190 L) = 0,004737 M

ved 25°C
      er den nye pH
                                    pH = 14 + log([ OH- ]) = 14 + log(0,004737) ≈ 11,7

       
      

                              


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#0: Du ved jo, at du har en stærk syre og en stærk base. Derfor gælder det jo, at: 

HCl(aq) --> H+(aq) + Cl-(aq)

NaOH(aq) --> Na+(aq) + OH-(aq)

Og du ved, at de to reagerer i forholdet 1:1. 

Beregn stofmængden af begge stoffer, og lad dem reagere, og se, om der er flere H+ eller OH- ioner til overs til sidst. Når du har mængden af Heller OH- vil du så kunne beregne pH eller POH og derefter få dit svar. 

Prøv lige at se, om du ikke kan finde ud af noget selv. Hvis det helt går i stå, så skriv igen. 

Bard


Skriv et svar til: Mængdeberegning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.