Kemi

Propen og dibrom

19. august 2014 af Vafling (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har problemer med en opgave jeg skal tegne reaktionsskeamer med stregformler over hvilke af de isomere stoffer (som jeg har tegnet i opgaven før (dibrompropaner)) som kan fremstilles af propen og dibrom. Jeg synes umidelbart at det brude være dem alle. Men må bromatomerne i en sådan reaktion godt sidde på hver sit carbon atom?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. august 2014 af Heptan

De SKAL sidde på hvert sit carbonatom, og de skal sidde på de carbonatomer, hvor dobbeltbindingen var imellem. Så der er altså umiddelbart kun én mulighed, men faktisk er der to, da molekylet er omvendt fra sit spejlbillede.

Dvs. jeg kan kun se at der dannes (R/S)-1,2-dibrompropan


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. august 2014 af Heptan

I reaktionen mellem propen og dibrom sker der det, at et bromatom i dibrom angriber dobbeltbindingen, og sætter sig på begge carbonatomer, som i en slags trekant (så dobbeltbindingen bliver til en enkeltbinding mellem carbonatomerne). Brom forlader sin partner, Br- (bromid), og vi får dannet et mellemprodukt. mellemproduktet bliver hurtigt angrebet af bromid "bagfra", som så sætter sig på én af de to carbonatomer, hvor dobbeltbindingen før var, og det andet bromatom giver slip på netop det carbonatom, således at de nu sidder på hvert sit carbonatom, på hver sin side af C-C bindingen.

Det er random hvilket carbonatom bromid angriber, og derfor får vi dannet 50 % af den ene isomer, og 50 % af den anden. Det kaldes for en racemisk blanding.


Skriv et svar til: Propen og dibrom

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.