Matematik

Side 4 - Konvergens og divergens

Brugbart svar (0)

Svar #61
29. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#60

n'erne elimineres ikke. Man lader n gå mod ∞ .

        |an+1/an| = n2/(n+1)2 = 1/(1 + (1/n))2 → L = 1 for n → ∞ . Derfor er R = 1/L = 1.


Svar #62
29. august 2014 af Haxxeren

#61

Ok, så langt så godt. Så er vi tilbage til, hvor vi skal finde ud af, om de tre rækker konvergerer eller divergerer lige præcis langs randen af cirklen.

I første række satte du blot z = 1 og fandt ud af, at det kunne reduceres til 1/n2 og som du har eftervist, at denne række er konvergent med et tal, der er under 1. Hvad ville der ske, hvis z = -1? Jeg kunne ikke helt finde ud af, hvor du fik de numeriske tegn fra (|z|).


Brugbart svar (0)

Svar #63
29. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#62

En række ∑ an er absolut konvergent, hvis rækken ∑ |an| er konvergent.

For potensrækken  ∑ zn/n2  har man på randen af konvergenscirklen, at |z| = 1 . Da rækken ∑ 1/n2 er konvergent, er rækken ∑ |z|n/n2 derfor konvergent, når |z| = 1. Rækken ∑ zn/n2  er derfor absolut konvergent på hele konvergenscirklens rand, og den er derfor også konvergent, hvis z = -1 eller z = 1 .

Bogen viser tre forskellige eksempler.

I det første eksempel ∑ zn/n2 er potensrækken konvergent for ethvert punkt på konvergenscirklens rand.

I det andet eksempel ∑ zn/n er der både punkter på randen, hvor potensrækken er konvergent, og der er punkter på randen, hvor potensrækken er divergent.

I det tredje eksempel ∑ zn er potensrækken divergent i ethvert punkt på konvergenscirklens rand.


Svar #64
29. august 2014 af Haxxeren

#63

Er det nemt at bevise konklusionen på eksempel 2? Jeg har i øvrigt ikke hørt om Leibniz's test.

I eksempel 3 kan jeg ved at regne summationen ud med z = 1, at rækken går mod uendelig for n gående mod uendelig, men hvis z = -1, så går rækken mod 0 for n gående mod uendelig. Gør den ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #65
29. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#64

Leibniz' test er det kendte kriterie for konvergens af en alternerende række. Hvis {an} er en dalende følge af positive reelle tal, der er konvergent med grænseværdi 0, er den uendelige alternerende række
n (-1)n+1an konvergent. Se, f.eks. http://mathworld.wolfram.com/LeibnizCriterion.html

I eksempel 3 drejer det sig om potensrækken ∑n zn . Hvis z = -1, drejer det sig om rækken ∑n (-1)n , og hvis z = 1, drejer det sig om rækken ∑n 1 . Begge rækker er divergente.


Brugbart svar (0)

Svar #66
29. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

Hvis en række ∑n=1 an med komplekse led er konvergent, følger det, at an → 0 for n → ∞ .

For rækken ∑n=1 zn har man på randen af konvergenscirklen, at |z| = 1. Punkterne zn forbliver derfor på konvergenscirklens rand, idet |zn| = |z|n = 1 . Følgen zn går derfor ikke mod 0 for n → ∞ , og derfor er rækken ∑n=1 zn ikke konvergent for noget punkt på konvergenscirklens rand.


Svar #67
29. august 2014 af Haxxeren

#65

Det må jeg tjekke, men kan du hjælpe mig med, hvordan man omskriver (første lighedstegn) og bagefter kommer frem til 1/4 i det følgende:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/31729551/2.jpg


Brugbart svar (0)

Svar #68
29. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#67

Du skal jo benytte relationen fra #13:

        (n+1)! = (n+1) · n!

Tilsvarende er jo så

        (2n+2)! = (2n+2)·(2n+1) · (2n)! .

Udtrykket fremkommer så ved at forkorte. I den sidste brøk forkorter man så med n2 .

        (n+1)2 / ((2n+2)·(2n+1)) = (1 + (1/n))2 / ((2 + (2/n))·(2 + (1/n))) → 12 / (2·2) = 1/4 for n → ∞ .


Svar #69
29. august 2014 af Haxxeren

#68

Hvordan omskrev du (n+1)2 til (1 + 1/n)2. Det er vel ikke helt korrekt? Eller har du forkortet med noget?


Brugbart svar (0)

Svar #70
29. august 2014 af Drunkmunky

Hvis du ganger det hele ud får du, at (n+1)(n+1)=n2+2n+1 og du har så i tælleren at 4n2+6n+2. På den anden side har du 1+(2/n)+1/n2 i tælleren, og du har så 4+6/n+2/n2. Du ser altså, at Andersen11 har forkortet med n2


Brugbart svar (0)

Svar #71
29. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#69

Som forklaret i #68 forkortes brøken med n2 . Tæller og nævner divideres hver med n2 .


Svar #72
30. august 2014 af Haxxeren

#70 og #71

Super.

Jeg sidder stadigvæk og kigger på eksempel 2 og eksempel 3 fra før.

I eksempel 2 skrev du, at vi bruger Leibniz' regel, som bruges for en alternerende række. Vi har da ingen alternerende række i eksempel 2 - altså hvor ledene skifter fortegn? Derudover kan jeg ikke se, hvordan vi bruger det på vores eksempel.

I eksempel 3 sætter vi |z| = 1 (hvor z både må være lig 1 og -1), for at tjekke om rækken er absolut konvergerende. Vi finder straks ud af, at rækken kommer til at hedde ∑ |z|n = ∑ 1n, hvilket kun kan blive større for n gående mod uendelig. Deraf divergerer rækken. Er det korrekt forstået?


Brugbart svar (0)

Svar #73
30. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#72

Eksempel 2 drejer sig om potensrækken ∑ zn/n og dens opførsel på randen af konvergenscirklen. Konvergenscirklens radius er 1 . Punktet z = -1 ligger på konvergenscirklens rand, og rækken svarende til z = -1 er netop den alternerende række ∑n=1 (-1)n/n , der er konvergent.

Rækken svarende til z = 1 er den harmoniske række ∑n=1 1/n , der er divergent.

I Eksempel 3 betragter man potensrækken ∑ zn , der også har konvergensradius 1. Læs #66. Man betragter et vilkårligt komplekst tal z med |z| = 1. Det er klart, at følgen {zn} ikke går mod 0, fordi |zn| = |z|n = 1, og derfor er potensrækken ∑ zn ikke konvergent for |z| = 1 .


Svar #74
30. august 2014 af Haxxeren

#73

Jeg skal lige være sikker på, om {an} som du nævner i #65 svarer her til 1/n?


Brugbart svar (0)

Svar #75
30. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#74

Det er en generel følge, der tænkes på i kriteriet i #65. Den benyttes så på den dalende følge 1/n og den dertil hørende alternerende række ∑n (-1)n+1an .


Svar #76
30. august 2014 af Haxxeren

#75

Tak - jeg har endelig knækket den.


Forrige 1 2 3 4 Næste

Skriv et svar til: Konvergens og divergens

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.