Tysk

Tysk hjælp

26. august 2014 af elb93 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, er der nogle, som lige vil tage et hurtigt kig på mit tysk
-på forhånd tak

Das Licht der Straßelampe fiel durch das Dachfenster. Außerhalb jammerte eine Katze ominöse. Die Uhr war halb drei und Sabine war hellwach. Sie muss auf die Toilette gehen, aber sie will am liebsten nicht seiner Wärme Bett verlassen. der Gedanke macht ihr schaudern. plötzlich hörte sie ein Geräusch. Klir! Jemand hatte eine Flasche Wein in dem Wohnzimmer umgekippt. Sie wurde von Panik erfasst - wer was es? Jetzt ging die Person. Jetzt ging die Person die Treppe hinauf – langsam, Schritt für Schritt. Jetzt stand die Person vor ihrem Zimmer. Sabine spürte, wie ihr Atem wurde hektisch. die Tür öffnete sich langsam. Sabine hatte Schwierigkeiten beim Schlucken- Sie wollte schreien, aber sie konnte es nicht. sie sah, wie eine dunkle Gestalt betrat den Raum…


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. august 2014 af policemanmem

Das Licht der Straßelampe fiel durch das Dachfenster. Außerhalb Draußen jammerte eine Katze ominös. Die Uhr war halb drei Es war 2.30 Uhr und Sabine war hellwach. Sie muss auf die Toilette gehen, aber sie will am liebsten nicht seiner warme Bett (husk rigtig kasusbøjning. se iøvrigt pkt. 1) verlassen. Der Gedanke macht ihr schaudern. Plötzlich hörte sie ein Geräusch. Klir! Jemand hatte eine Flasche Wein in dem Wohnzimmer umgekippt. Sie wurde von Panik erfasst - wer was es? Jetzt ging die Person. Jetzt ging die Person die Treppe hinauf – langsam, Schritt für Schritt. Jetzt stand die Person vor ihrem Zimmer. Sabine spürte, wie ihr Atem wurde hektisch (ordstilling). Die Tür öffnete sich langsam. Sabine hatte Schwierigkeiten beim Schlucken- Sie wollte schreien, aber sie konnte es nicht. Sie sah, wie eine dunkle Gestalt betrat den Raum (ordstilling)…

Fed = rettelser
Overstreget = fejl der skal slettes
Understregninger = Der er noget galt - du skal kigge på det igen.

Du skal have følgende for øje:

1) Det danske 'sin/sit' hedder på tysk 'sein', når det henviser til et han- eller intetkønsord, og 'ihr' når det henviser til hunkøn. 
2) I bisætninger skal det finitte (bøjede) udsagnsord stå til sidst. Du har et par bisætninger, hvor du har lavet fejl i dette. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt en sætning er en bisætning eller ej, kan du bruge 'ikke'-testen: Indsættes et 'ikke' til venstre for udsagnsordet, er det en bisætning, indsættes det til højre for er det en hovedsætning: 'Jeg vidste, at jeg kom for sent' -> 'Jeg vidste (ikke), at jeg (ikke) kom for sent'. Her ses altså, at 'at jeg kom for sent' er en bisætning.
3) Du veksler lidt i tid (jeg har ikke markeret disse udsangsord). Du bør i udgangspunktet holde teksten i samme tid. Du starter og slutter med datid, men efter et par sætninger kommer der pludselig noget nutid.. 

Og så kan det vel ikke være så svært at starte med stort begyndelsesbogstav efter et punktum.....

Men når det så er sagt, ser resten ganske godt ud;)


Svar #2
26. august 2014 af elb93 (Slettet)

Tusind tak for den gode hjælp, og især dine froklaringer på mine fejl er gode:)


Skriv et svar til: Tysk hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.