Dansk

Hjælp!! Klumme Hvor går grænsen? Er gået i stå Offenlig steder

04. september 2014 af TheMazeX - Niveau: 8. klasse

Hej studieportalen. Skal lave en klumme til på mandag, er kommet i gang men er gået i stå. Her er det jeg har skrevet håber at i kan kik starte mig op.

Vil i også please rette kommafejl og stavning. tak på forhånd.

Bip, bip bip. Aarh nej ikke igen. Ikke den skide mobil igen. Det er sku da fjerde gang den lorte mobil vibrerer. Men jeg er da heldig at min lærer ikke lage mærke til det. Jeg tror at det er min fætter som prøver at få fat på mig. Hele natten i går snakkede vi om det nye spil Watch Dogs som er vildt populær for tiden. Jeg har sagt til ham at vi snakker videre efter skole så, hvorfor prøver han at få fat på mig. Måske er det noget vigtigt. Jeg bliver nød til at skrive tilbage, men det er lidt svært hvis læren er lige ved siden af mig. Jeg må hellere sige at jeg skal på toilet, hvis jeg skal have mulighed for at skrive tilbage til ham. Men der også en anden mulighed, jeg kan vente på at læren går ud af klassen, men det er kun hvis han skal hente noget. Men det tager for lang tid. Hvor er det så svært at sende en lille lorte sms.

Jeg er ikke så uafhængig af min mobiltelefon, men det er bare fordi, at jeg bliver så nysgerrige på hvad min fætter har skrevet til mig. Det tror jeg også at de andre børn i klassen er sådan. Gad vide hvorfor lærerne ikke bare la os skrive tilbage til den person som har sendt den. Lærerne har også prøvet at være et barn, det er nok fordi, dengang var der kun fastnet. Måske er det fordi at de er misundelig på os fordi at de ikke havde så noget fantastisk elektronik dengang, så kan de lærer det. Heldigvis blev jeg ikke født dengang.  


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. september 2014 af Ganymedes

Bip, bip bip. Aarh nej ikke igen. Ikke den skide mobil igen. Det er sku da fjerde gang, at den lorte mobil vibrerer. Men jeg er da heldig, at min lærer ikke lage mærke til det. Jeg tror, at det er min fætter, som prøver at få fat på mig. Hele natten i går snakkede vi om det nye spil Watch Dogs, som er vildt populær for tiden. Jeg har sagt til ham, at vi snakker videre efter skole så, hvorfor prøver han at få fat på mig? Måske er det noget vigtigt. Jeg bliver nød til at skrive tilbage, men det er lidt svært, hvis læren er lige ved siden af mig. Jeg må hellere sige, at jeg skal på toilet, hvis jeg skal have mulighed for at skrive tilbage til ham. Men der også en anden mulighed, jeg kan vente på, at læren går ud af klassen, men det er kun, hvis han skal hente noget. Men det tager for lang tid. Hvor er det dog svært at sende den lille lorte sms. Jeg er ikke så uafhængig af min mobiltelefon, men det er bare, fordi jeg bliver så nysgerrige på, hvad min fætter har skrevet til mig. Det tror jeg også, at de andre børn i klassen er sådan. Gad vide hvorfor lærerne ikke bare lader os skrive tilbage til den person, som har sendt den. Lærerne har også prøvet at være et barn, det er nok fordi, dengang var der kun fastnet. Måske er det, fordi at de er misundelig på os, fordi de ikke havde så noget fantastisk elektronik dengang, så kan de lærer det. Heldigvis blev jeg ikke født dengang.

Jeg vil gerne have lov at påpege, at denne tekste absolut ikke er nogen klumme, men nærmere en socialrealistisk novelle. Den er dog godt skrevet.

Husk desuden, at de ALTID er komma før "at" ved navneord og at sætninger, hvor "fordi at" optræder sammen, ikke er korrekt, da de to ord har samme funktion. Det er ligesom at sige samme ord i træk.

Klumme: http://aiu.dk/mediehandbogen/medier/genrer/kommentar-og-klumme


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. september 2014 af Hansihh (Slettet)

#0 Jeg råder dig til at skrive stilen selv og have dine fejl stående til at lade læren vide, hvor dine ''minus'' er. Der med er det meget risikabelt, at have andre til at rette din klumme, idet læren kender allerede dit faglige niveau.

#1 Vil lige påpege, at der stadig er stave/grammatik fejl i klummen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. september 2014 af Ganymedes

#2

Det er jeg skam udmærket klar over. Det valgte jeg ikke at rette.

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. september 2014 af Therk

#1

[...]

Husk desuden, at de ALTID er komma før "at" ved navneord og at sætninger, hvor "fordi at" optræder sammen, ikke er korrekt, da de to ord har samme funktion. Det er ligesom at sige samme ord i træk.

[...]

sproget.dk: §49. Komma eller ikke komma


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. september 2014 af Ganymedes

# 4

Jeg anvender startkomma.

Brugbart svar (0)

Svar #6
07. september 2014 af Therk

#5 # 4 Jeg anvender startkomma.

Det fremhævede i #4 er stadig misledende om du bruger startkomma eller ej.


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. september 2014 af Ganymedes

#6 

Eksempler med og uden startkomma


Med startkomma

Skønt man siger, det bliver regnvejr, når svalerne flyver lavt, vil jeg nu løbe an på, at det bliver tørvejr hele dagen, og at stævnet kan holdes.

Den, der sover, synder ikke.

 Uden startkomma

Skønt man siger det bliver regnvejr når svalerne flyver lavt, vil jeg nu løbe an på at det bliver tørvejr hele dagen, og at stævnet kan holdes.

Den der sover, synder ikke.

 Er det ikke temmelig åbenlyst?


Brugbart svar (1)

Svar #8
07. september 2014 af Metinundmartin (Slettet)

#6

Du har skrevet, at man ALTID bruger komma ved "at"-sætninger. Det er misvisende, da det kun er tifældet, hvis man anvender startkomma.

Er det ikke temmelig åbenlyst? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #9
07. september 2014 af Ganymedes

#8

Først og fremmest har jeg aldrig skrevet "at man ALTID bruger komma ved "at"-sætninger", men i sætninger, hvor "at" står foran alle andre ordklasser end udsagnsord (på nær nogle få undtagelser)

Desuden skriver jeg også, at det netop er startkomma, jeg anvender.

Brugbart svar (0)

Svar #10
07. september 2014 af Metinundmartin (Slettet)

#9 Hvad mener du med "sætninger, hvor 'at' står foran andre ordklasser end udsagnsord"? Kan du give et eksempel på en sætning, hvor "at" står foran et finit verbum? Man sætter selvfølgelig ikke startkomma foran "at", når der følger en infinitiv. Men så er der heller ikke tale om en sætnng.


Brugbart svar (0)

Svar #11
07. september 2014 af Ganymedes

#10

1. For eksempel ved navneord, stedord eller egenavne. Stedord: "Han vidste udemærket, at nogle ikke kunne komme."

2. "De mødtes for at spille."

Jeg forstår virkelig ikke, hvad dette har med sagen at gøre. Jeg har jo netop prøvet at forklare, at der ikke benyttes komma før "at" ved verbum?


Brugbart svar (0)

Svar #12
07. september 2014 af Metinundmartin (Slettet)

Først og fremmest har jeg aldrig skrevet "at man ALTID bruger komma ved "at"-sætninger", men i sætninger, hvor "at" står foran alle andre ordklasser end udsagnsord (på nær nogle få undtagelser)

Du synes altså at mene, at der findes sætninger, der indledes af "at" efterfulgt af et verbum. Min pointe er, at der i disse tilfælde ikke er tale om selvstændige sætninger, men om infinitivkonstruktioner (jf. dit eksempel 2: "De mødtes for at spille"). Det er jo netop det finitte verbum, der sammen med subjektet gør, at der overhovedet foreligger en sætning. Derfor giver det ikke mening at skelne mellem sætninger, hvor "at" står foran verber, og sætninger, hvor "at" står foran andre ordklasser.


Brugbart svar (0)

Svar #13
08. september 2014 af Ganymedes

Det er meget muligt, men på et gennemsnitligt ottende klasses niveau, er det en god regel at have ved hånden. Så kan man altid finpudse det senere.


Brugbart svar (0)

Svar #14
08. september 2014 af Metinundmartin (Slettet)

Elever i 8. klasse ved normalt godt, hvad en sætning er.


Svar #15
08. september 2014 af TheMazeX

vil i rette det

?????? tak


Brugbart svar (0)

Svar #16
08. september 2014 af Therk

#13

Det er meget muligt, men på et gennemsnitligt ottende klasses niveau, er det en god regel at have ved hånden. Så kan man altid finpudse det senere.

Pointen er at du misleder #0 ved at fortælle hvordan det skal gøres efter de gamle kommaregler, startkommareglerne, når det danske sprognævn anbefaler at undlade at bruge startkomma. Så er det irrelevant hvad du selv bruger, og hvad jeg bruger - du giver falsk information.

#15

vil i rette det

?????? tak

Som nævnt i #1:

#1

[...]

Klumme: http://aiu.dk/mediehandbogen/medier/genrer/kommentar-og-klumme


Brugbart svar (1)

Svar #17
08. september 2014 af Stygotius

Man bliver nødt til at sige at det som Ganymedes fremfører, er noget vrøvl.

Tyskcoach har fuldkommen ret. Selvfølgelig kan der aldrig forekomme et komma foran ord fra andre ordklasser end verber.

Problemet opstår ved at vi har to helt forskellige ord på dansk som tilfældigvis begge staves "a-t",  - -et a1 og et a2..

Nogle kan ikke holde dem ude fra hinanden, og så har vi kommaproblemerne..

a1 er blot et infinitivmærke. a2 er et bindeord som indleder en ledsætning (bisætning).

Der er ikke og har aldrig været nogen grund til at sætte et komma foran en infinitiv.

At skrive "Han kan godt lide, at cykle" er simpelthen nonsens.

Ved at skrive "Han er glad for, at han kan cykle"  har man brugt et startkomma.

Som Therk siger, anbefaler Dansk Sprognævn at man ikke bruger startkomma. Dette er idiotisk og vildledende. Især fjerner det muligheden for at skelne mellem en parentetisk og en bestemmende relativsætning, og det er meget uheldigt.

Et stort problem er de ganske uduelige sproglærere (dansk-tysk-engelsk) folkeskolen har gående. De ved absolut INTET om sprog, og langt de fleste har ikke engang gidet sætte sig ind i de gældende kommaregler, -for slet ikke at sige undervist i dem.

Det er ren og skær tjenesteforsømmelse.


Brugbart svar (0)

Svar #18
08. september 2014 af Metinundmartin (Slettet)

Efter min erfaring kæmper mange folkeskolelærere (også dansklærere) stadig med de mest basale staveregler, så det er måske for meget at forlange, at de også skal kunne skelne imellem to kommasystemer.


Brugbart svar (0)

Svar #19
08. september 2014 af Stygotius

-og regeringen siger at vi skal have verdens bedste folkeskole !!

......mein Gott, die Sterne, die  begehrt man nicht, die bewundert man.


Brugbart svar (0)

Svar #20
08. september 2014 af Metinundmartin (Slettet)

Du må ikke se så negativt på det, Stygotius. Måske kniber det med det faglige, men til gengæld udvikler eleverne sociale kompetencer, hvilket bl.a. trådstarterens høflige, ja, ligefrem charmerende spørgsmål i #15 vidner om:

vil i rette det

?????? tak


Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.