Projektopgaven (9. kl.)

Projektopgave Kommunikation

18. september 2014 af emmale (Slettet)
Hej
Vi er i gang med en projektopgave i skolen og vores emne er kommunikation. Vi skulle finde et delemne og det delemne jeg har fundet er sprog, men jeg ved ikke hvilket sprog jeg skal vælge? Det skal ikke være for eksempel: engelsk, dansk, arabisk eller lignede. Det skal være et sprog som ikke så mange kender til, forstå i hvad jeg mener? Altså jeg har virkelig brug for hjælp! Tak på forhånd :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. september 2014 af Ess (Slettet)

Hvad med tegnsprog, det kunne da være meget interessant. Så kan du undersøge hvilke muligheder døve har mht. fx tv-programmer, uddannelse mm. Undersøge hvilket tegnsprog døve og stumme mennesker bruger her i DK, da det jo er forskelligt fra land til land, hvilke udfordringer har de?
 

Du kan vælge tyrkisk eller spansk, hvor det ikke kun er ordene der er vigtige, men også mimikken og altså de tegn og bevægelser man laver samtidig med at man taler. Komme ind på at man bruger nogle forskellige lyde, fx r, som udtales på samme måde i de to sprog. Og fx at man lægger stor vægt på hvordan man taler til forskellige mennesker: gamle, børn, lærere, venner. Der kan nemlig være stor forskel, hvor man i Danmark generelt er mere afslappet og den største forskel måske er: på arbejde/ikke på arbejde.
 

Andeeet :) hmm.. Du kan skrive om hvordan sproget bruges på sociale medier vs. daglidag, men det hører måske indenunder dansk, som du ikke ville.
 

Du kan også have vægt på hvordan folk som er kommet til Danmark har det med at lære sproget dansk. Så har du om mange sprog på en gang, men med vægt på noget lidt andet en selve sprogene. Hvem forsøger mest på at lære det? de unge indvandrerer som vil have sig en uddannelse?
Hvem forsøger mindst? Mødrene til de unge, som hvis de nu er hjemmegående mener de ikke har brug for det? Eller hvis de har levet hele deres liv i et andet land, nu er bange for at lære og være en del af et nyt samfund? Eller fædrene? (faktum er at det oftest er mændene! :))
Hvem har lettest ved det? Vores skandinaviske naboer ?
hvem er det svært for?
Du kan interviewe nogle søde somaliske, tyrkiske, arabiske damer, eller en fra en helt andet nationalitet. Måske en som taler med meget accent, og en med meget lidt, forklare forskellen, også har du også et godt og spændende produkt. Og du kan også kigge lidt på at man for at kommunikere ikke kun skal kunne det pågældende sprog, men også forstå kulturen, det sidste link er et godt eksempel på dette.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/nyheder/pressemeddelelser/integrationsministeriet/2008/januar/udlaendinge_hurtigere_til_at_laere_dansk.htm

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/E21C3FDA-0554-493C-B00B-0068CE77360D/0/detflyvendetaeppe152010.pdf

Her er en rigtig sjov artikel (nævnt tidligere) skrevet af en chilensk indvandrer som synes det danske sprog er svært, men sjovt, og kommer med nogle gode eksempler på hvordan det danske sprog kan være svært at lære :)
http://www.jnbassen.smilnu.dk/skolen/pdf/dansk.pdf

Jeg stopper mig selv nu, ellers bliver jeg bare ved :) Håber det hjalp lidt.

Held og lykke med opgaven!
Esra


Skriv et svar til: Projektopgave Kommunikation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.