Kemi

Elektronprikformel

28. september 2014 af 123dr (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg er gået i stå en opgave.

Jeg skal tegne elektronprikformler for CO32- og SO42- men jeg forstår det ærlig talt ikke. Nogen der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. september 2014 af kieslich (Slettet)

Du får den for CO32- , så må du selv prøve dig frem med den anden.

Hver prik er en elektron hver streg er to elektroner som deles mellem de to atomer. Alle atomer vil have 8 elektroner omkring sig.

Nå af en eller anden grund kan jeg ikke vedhæfte filer. prøv at google :  co3 structure


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. oktober 2014 af Heptan

Find ud af hvilket gundstof der er mindst elektronegativt, det er ofte det der er i midten.

C er mindst elektronegativt, og O'erne sidder alle bundet til C.

Tæl nu hvor mange valenselektroner der er i systemet: C har 4, O har 6 hver, og så er der 2 ekstra elektroner i systemet (fra den ydre ladning).

Du har nu en skabelon, der ser nogenlunde sådan her ud:

     O
O  C O

Nu skal elektronerne placeres, enten som bindinger eller som lone pairs, eller som udelte elektroner. Én binding svarer til 2 elektroner, og der skal være mellem 1 og 3 bindinger mellem to atomer.

Nu kommer det logiske arbejde: Brug de elektroner du har til rådighed, således at følgende regler opfyldes: (tegn evt. flere udkast - den som opfylder reglerne bedst, vinder)

1. Oktetreglen: Omkring et atom er det smukt hvis der er 8 elektroner (en binding tæller som 2 elektroner).

2. Ladning: Et atom vil helst være neutralt, dvs. have ladning 0. Ladningen bestemmes ved at tælle elektronerne som atomet har (en binding tæller som 1 elektron). Hvis O fx har 7 elektroner, har den ladningen -1, fordi den har en elektron mere end den plejer.


Skriv et svar til: Elektronprikformel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.