Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Perfekte komplementer

29. september 2014 af Danbro (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Når en forbrugers præferencer er givet ved

min[ax,by]

hvordan vælger forbrugeren så at forbruge produkt x i forhold til produkt y? 

Hvis a og b = 1, da har vi bare "højre og venstre sko" klassikeren, hvorfor forbruget ligger der hvor x = y... men hvad hvis a og b ikke er lig 1? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. september 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#1: Det er på grund af de såkaldte utility curves, der for Leon-Tief præferencer har følgende "optimality conditions":

1. x*=y*

2. m = PxX + PyY

Forbrugeren vil jo altid kræve, at han får to bestemte varer i en bestemt forhold (e.g. x = y). Hvis a og b ikke er lig med hinanden, vil forbrugeren jo ikke have bundtet  (hvis a=1 og b=1), da det jo f.eks. ikke nytter noget, at have to højre sko og kun en venstre sko. Kig evt på "utility curves for Leon-Tief preferences". 

Men hvis f.eks. a=2 og b=1, så har du jo denne Leontief model:

min[2x,y]

Her vil forbrugerens "kink point" ligge på:

2x = y

x = 1/2y

y = 2x

Så tilbage til dit spørgsmål, så vil jeg sige, at a og b kan være så vidt forskellige som muligt. Det er bare vigtigt, at du finder den såkaldte optimale bundt ved netop at sætte ax = by.

Besvarer dette dit spørgsmål?

Bard 


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. september 2014 af Therk

For _{0<a<b} gælder der at

\min\{ax,by\} = \begin{cases}ax, &x< \frac ba y \\ by & \text{ellers.} \end{cases}

Eksempelvis hvis a=2, b=3 vil en forbruger i dette scenarie købe x, så længe han har mindre end 3/2 y. Intuitivt betyder det at for hver 3 x vil han have 2 y.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. september 2014 af Therk

Det er åbenbart stadig tidlig morgen for mig.


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Det er altid et godt eksempel med skoen -

Husk at når du kigger på de retvinklede kurver på perfect complements-indifferencekurven, så vil forbrugeren kun have "hjørnet"/knækket på kurven. Alt andet er ligemeget for ham.


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. september 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#2: Det, som du beskriver har da intet med konstanterne a og b at gøre.

Det, som du beskriver har derimod noget med Px og Py at gøre, men det er ikke det, som #0 spørger om. 

Bard


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. september 2014 af Danbr (Slettet)

Vil det så sige, at hvis min[ax, y], da vil vi få indifferenskurver som alle har deres "kanter" liggende på den rette linje 2x = y? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. september 2014 af Therk

#5:

#2 er netop en forklaring på hvordan forbrugeren vælger at forbruge produkt x i forhold til produkt y som adspurgt i #0 jf.

#0

[...]

hvordan vælger forbrugeren så at forbruge produkt x i forhold til produkt y? 

[...]

ved uddybning af minimumsfunktionen.


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. oktober 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#6: Ja, den rette linje vil være y = 2x, hvis din Leontief er (x,y) = min[2x,y].  


Skriv et svar til: Perfekte komplementer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.