Matematik

Differentialregning flere spørgsmål

30. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet) - Niveau: 10. klasse

"Det går kort og godt ud på at bestemme hvor hurtigt funktioner vokser/aftager i et bestemt punkt. Med andre ord ønsker man at bestemme hældningen af tangenten i det enkelte punkt." Hvad skal den tangent egentlig gøre godt for, og hvorfor fokuseres der kun på netop ét bestemt punkt? Hvorfor ikke 2 punkter, som en sekant røre i ?

Hvad finder jeg ud af ved differentiering af en funktion, og sætte den derefter lig med 0, f.eks. hvis jeg har en funktion f(x), hvad finder jeg så ud af ved f '(x) = 0

Lad os sige jeg har en funktion, g(x) = x3 + 2x2 - 4x + 2 , og jeg får så g '(x) = 3x2 + 4x - 4 . g '(x) er jo så hældningskoeffcienten til tangenten i punktet x0 . se wiki da ser jeg at tangenten tangerer rundt på grafen, og dermed viser forskellige variationer ved forskellelige x-værdier . hvorfor gør den det, hvad skal det til for?

Undskyld, hvis jeg spørger for meget ind til det; jeg vil bare så gerne lære det.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. oktober 2014 af peter lind

Det er kun i indledningen at man siger et enkelt punkt. Rent faktisk er det også i et vilkårligt punkt. Sekanten bruges også som illustration af hvad man gør.

Hvis f'(x) = 0 er tangenten vandret. Det sker altid i punkter hvor funktionen har et lokalt maksimum eller minimum. Det kan du også se i din henvisning til wikipedia NB der behøver ikke at være et lokalt maksimum. Hvis f(x) = x3 er f'(0) = 0 men funktionen er monoton voksende

Grafen er blot en illustration. Jeg ved ikke hvad du ser af problemer i det.


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#0

g'(x) er hældningskoefficienten for tangenten til grafen i punktet (x , g(x)) , ikke x0 .

Hvis funktionen g(x) er differentiabel, er der en tangent i hvert punkt (x , g(x)) på grafen for g(x).


Svar #3
30. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet)

#1 + #2

Mange tak for jeres svar.

Men hvorfor er det man kun fokusere på ét punkt ? Er det kun i indledningen, man fokusere på ét punkt. Fokuserer man så på flere punkter; nu bliver jeg lidt forvirret

Hvad finder jeg ud, hvis g '(x) = 0 ?

Maksimum er eller minimum er det toppunktet, og hvad betyder lokalt i denne sammenhæng ?


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#3

Man er nødt til at vælge et punkt for at vise, at funktionen er differentiabel i dette punkt. Når man så har vist, at funktionen er differentiabel i et vilkårligt valgt punkt i sin definitionsmængde, har man derved vist, at den differentiabel overalt.

Ved at løse ligningen  g'(x) = 0 finder man de punkter på grafen, hvor der er vandret tangent. Det er blandt disse punkter, at funktionens indre ekstremumspunkter skal søges.

Man taler kun om toppunkt i forbindelse med et 2.-gradspolynomium.


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#3

Jeg vil foreslå, at du lærer matematik efter en lærebog, der går systematisk frem, i stedet for at forsøge at lære begreberne ved at læse forskellige wiki-artikler eller se forskellige videoer omkring på nettet. De forskellige artikler og videoer kan være udmærket som supplement til den systematiske lærebog, men disse artikler og videoer kan have forskellige forudsætninger og kan have organiseret stoffet på forskellige måder, der kan virke forvirrende, hvis man ikke allerede har et overblik over begreberne.


Svar #6
30. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet)

#5

Ja det er også langt det bedste. Mange tak for dit foreslag og mange tak for dit svar i #4. Tro mig, jeg forstår det også, selvom jeg ingen lærebog har, men den vil bestemt være meget bedre, at have.

Torben, vil du også svare mig på, hvilken bog vil være bedste at købe fra:

Link (bog & idé)

eller/og

Link (arnold busk)


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#6

Jeg kender ingen af de bøger. Din lærer skulle kunne give dig råd med hensyn til valg af bog, eller gå på biblioteket og tal med en biliotekar (hvis sådanne stadig findes).


Svar #8
30. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet)

#7 ----

Der er ikke differentialregning, i den bog jeg har nu. Kender du slet ikke nogen gode matematik bøger til mig, hvor der er blandt andet differentialregning i. Desuden går jeg kun i 10. klasse, men jeg vil så gerne lære.


Brugbart svar (0)

Svar #9
30. oktober 2014 af peter lind

På  http://www.ventus.dk kan du finde flere matematikbøger. Du vil sikkert kunne finde en du kan bruge der.


Brugbart svar (0)

Svar #10
30. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#8

Nej, jeg ikke kendskab til nutidige lærebøger på dansk i matematik for gymnasialt niveau. Hvis du googler "matematikbøger gymnasiet" kommer der da en del resultater du kan kigge på. Som sagt burde du også tale med din lærer.


Svar #11
30. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet)

#9

Tusind tak for hjemmesiden peter. Den ser rigtig relevant ud, og endda er de gratis under bookboon

#10

Tak for dine svar.
Kommer matematik-økonomi studiet til at foregå på engelsk på sdu, hvis du ved det ? eller peter lind ved du det ?


Brugbart svar (0)

Svar #12
30. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)


Svar #13
30. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet)

#12

Tusind tak for linket


Skriv et svar til: Differentialregning flere spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.