Dansk
Forskellen mellem den moderne og den traditionelle novelle
Jeg har brug for hjælp til, at skildre forskellen mellem den moderne og den traditionelle novelle.
På forhånd tak :-)
Svar #1
21. november 2014 af UCN10333219 (Slettet)
I den klassisk-traditionelle novelle, er der tale om noget ukendt udefrakommende, som påvirker den "fred" der var i starten. Typiske træk for novellen, er handlingsfaserne. Der er typisk 3 faser " Hjemme - ude - hjemme", eller pæsentation - konflikt - konfliktløsning ( bruges mest til krimigenrens fase inddelling, men kan også tælle med her). Begivenhederne er afgørende for tekstens handling, såsom død, hævn, krig osv.
Den mere moderne novelles konflikter, er mere indirekte og står mellemlinjerne. Der kommer ikke en eller noget ukendt udefra, men faktisk indefra. Det skildre den fra den klassiske novelle tradition, for der kommer noget udefra, som personerne i fortællingen løser. Personerne har det vi vil kalde " Hverdagsproblemer".Der sker ikke de store begivenheder, og omhandler det normale moderne hverdags liv. Nogle ville kalde det "kedeligt", hvis man skulle tale ud fra det faktiske i teksten, altså det der står. Der står en masse mellemlinjerne, altså forfatteren bruger følelser, handlinger til, at give os et indtryk af hvad der er sket.
Håber det hjalp :)
Svar #2
22. november 2014 af Stygotius
-ret typisk for en lærerstuderende, -en der ikke selv hverken kan skrive eller stave eller sætte tegn, ....og han vil undervise andre, tjaaa.
Man må håbe for elevernes skyld at han ikke engang får overladt en klasse i dansk.
Hvad med de stakkels elever?? -ikke så mærkeligt at børn og unge ikke kan skrive i dag.
-og så undrer man sig over det ry som folkeskolelærere har i dag, hmm, tja......
Svar #3
22. november 2014 af BadBoyBard (Slettet)
UCN1033219,
F.Y.I., så er det en af Studieportalens to jokes (den anden er en person, der kalder sig selv rakijovic), der skriver i kommentar nummer to.
Hvis du tager ham seriøst, så burde du søge en psykiater.
Bard
Svar #4
22. november 2014 af UCN10333219 (Slettet)
Tak for rådet Bard!
"stygotius"
Jeg ved selv godt, at min grammatik er som den er, og den hjælp tilbyder jeg ikke inden for danskfaget. Det står hverken i profilen eller i selv beskeden, Hvis det er for trist for dig, at se folk få hjælp frivilligt, så må du gå andre steder hen. jeg kan hjælpe med teoretiske & konkrete ting, det er hvad jeg kan, og hån dog os bare, viser bare hvad du er her for. Det mit første semester, og ved du hvad? jeg fejler det til, indtil jeg har lært det.
Du har måske en masse viden, hatten af for det. Men hvad virker den viden til, hvis du træder på andre der ikke er nået i mål endnu?
- Havde dette været et grammatisk opslag, som udelukkende var det afgørende, havde din besked mere relevans. Men er det dét, der er i fokus? NEJ. Det er skildringen mellem de to novelle-typer som er i fokus, så derfor er dit svar ret irrelevant.
ydmyghed ydmyghed..
Svar #5
22. november 2014 af Tyskassistent (Slettet)
Jeg er helt enig i #2. Selv om den lærerstuderende har tænkt sig at "fejle" [sic!] sit sprog til i de kommende år (#4, linje 4), viser indlægget #1 med al tydelighed, at det fortsat ikke vil være dygtige mennesker, der underviser vores børn.
Det er nemt nok at vise den moralske pegefuckfinger og kræve mere ydmyghed af Stygotius (#4). Men vil UCNosv. senere kræve det samme af skolebørnenes forældre, der i mange tilfælde vil være langt bedre til dansk end børnenes dansklærer, og som enten bliver fortvivlede over det faglige niveau i skolen eller klapper sig på lårene af grin (eller begge dele), når de læser dansklærerens arbejdsark og stile-"rettelser"?
Danmark har ikke brug for moralsk pladder, men for dygtige lærere.
Svar #6
22. november 2014 af Ganymedes
#4
Jeg tager på ingen måder nogens parti i denne diskussion, men jeg må dog lige uddybe, at det faktisk er relevant at være grammatisk korrekt, når man besvarer et spørgsmål. Idet trådstarte ofte ser efter, hvordan vi hjælpere formulerer os. Det ville jo være trist, hvis eksempelvis en 9. klasses elev pludselig troede, at man tilføjer et komma før "at+verbum".
Desuden skriver Studieportalen under "generelle råd", at man bør fokusere på stavefejl m.m.
- Ønsker som sagt ikke at støde nogen i denne sag.
MVH
Svar #7
22. november 2014 af UCN10333219 (Slettet)
Jeg tilbyder den hjælp, som jeg kan give :)
Det ikke en diskussion, da han har ret. min grammatik er dårlig lige nu, og derfor vil jeg ikke tilbyde hjælp eller hensvise til det, før jeg selv har styr på det :)
Opgaver, spørgsmål, fakta er hvad jeg.kan tilbyde indtil jeg får styr på grammatikken i dansk :)
Jeg ønsker være en lærer & øver mig i, at hjælpe andre med hvad end jeg har i tasken :) grammatikken kan vildlede, og derfor kæmper jeg få at styr på det på seminariet
:)
Svar #8
22. november 2014 af Stygotius
Det er bestemt fair nok at man arbejder med det man synes man har problemer med.
Nu må man jo så blot håbe at lærerne på seminariet selv har styr på deres stof.
Når man ser hvad der kommer ud af deres undervisning, kan man godt have sine tvivl
Svar #9
22. november 2014 af UCN10333219 (Slettet)
Svar #10
22. november 2014 af Tyskassistent (Slettet)
Så er jeg helt rolig...
(..., sagde han og bragte sine børn i sikkerhed.)
Svar #11
22. november 2014 af Stygotius
Christine Antorini er en helt useriøs svingsdørspolitiker og den skyldige i denne skole"reform".
Det er en katastrofe at man har givet en tilfældig hattedame ansvaret for et helt lands skolevæsen. Hun ved absoiut intet om skoler og undervisning.
Svar #12
22. november 2014 af Stygotius
ad # 10
He- he.
Man sagt ja "Übung macht den Meister".
Ich sage: "Übungen machen die meisten"
Svar #14
23. november 2014 af Tyskassistent (Slettet)
#13
Jeg har ikke sat lighedstegn mellem beherskelse af grammatikregler og intelligens, og en matematikprofessor må for min skyld børnestave, lige så tosset han vil. Men en dansklærer må meget gerne kunne anvende de muligvis irrelevante grammatikregler, hvis beherskelse samfundet stadig lægger en vis vægt på.
Svar #16
23. november 2014 af UCN10333219 (Slettet)
Det var så lidt tobias. I hope you got your question answered :)
God weekend ;)
Svar #17
23. november 2014 af Stygotius
Dete er ikke spor underligt at man forventer af en person som vil fungere på et akademisk niveau, at han/hun også kan formulere sig og skrive/tale sit eget sprog på et rimeligt avanceret plan.
En akademiker er ikke en person som ved meget, men en person som har en akademisk dannelse, hvilket er en akademisk holdning.
Der er i øvrigt stadig sandhed i den gamle sætning: "Hvad der er rodet skrevet, er også rodet tænkt".
Det er ikke underligt at denne lille college boy hader (= er bange for) humanister. Man kan blot håbe at han bliver voksen en dag.
Salvador de Maderiaga (spansk ambassadør): "America is a land of boys who refuse to grow up"
Svar #18
24. november 2014 af Næmingurin (Slettet)
Det er utroligt, at I angriber UCN så meget, når I fx selv glemmer kommaer.
Svar #19
24. november 2014 af Tyskassistent (Slettet)
#18
Stygotius bruger kommatering uden startkomma (anbefalet af Dansk Sprognævn) 100% korrekt.
Svar #20
24. november 2014 af UCN10333219 (Slettet)
Tobias fik besvaret sit spørgsmål, så stop med spam tak.