Kemi

Indikator

27. november 2014 af Sneharusha (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har en base, hvis pH-værdi er 11,7, hvilke indikatorer kan benyttes?Screen Shot 2014-11-27 at 18.16.08.png


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. november 2014 af OliverGlue

Du har kun fået oplyst pH-værdien af din opløsning?


Svar #2
27. november 2014 af Sneharusha (Slettet)

Jeg ved også at pKer 3,4


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. november 2014 af OliverGlue

pKs af den korresponderende syre er 3.4?

Så har opløsningen ikke en pH på 11.7.


Svar #4
27. november 2014 af Sneharusha (Slettet)

Jeg mener pK= 3,4


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. november 2014 af OliverGlue

Okay

Omslagspunktet for en indikator sker, når mængden af korrespondrende base eller syre er tilstrækkelig til at absorbere en del af det synlige spektrum. Et estimat for dette er ved ækvivalente mængder syre og korresponderende base, det giver

\small \mathrm{pH=p}K_{\mathrm{a}}+\log_{10}\left(\dfrac{[\mathrm{B]}}{[\mathrm{S]}}\right)\Rightarrow\mathrm{pH=p}K_{\mathrm{a}}+\log_{10}\left(\dfrac{1}{1}\right)=\mathrm{p}K_{\mathrm{a}}

som siger, når pH er lig med pKa (for indikatoren) vil omslagspunktet cirka være nået - farveskiftet. Det behøves ikke være netop ved en given pH, da pH altid springer 2-3 i værdi, når ækvivalenspunktet er noget pg.a. den logaritmiske skala. Så der ønskes blot en indikator med pKa ~ pH i ækvivalenspunktet.

Du kan starte med at finde molariteten af din opløsningen, da du kender styrkekonstanten og pH. Det giver ~0.1M. Dernæst kan du finde pH ved ækvivalenspunktet, du ved al basen må være omdannet til sin korresponderende syre dér med en pKpå 10.6, og pH kan findes til 5.8. Det betyder, methylrødt vil være en oplagt indikator, da den har en pKa på 4.95. 

Du kan også blot kigge i tablen, og se omslagspunktet for methtylrødt er i intervallet 4.8 til 6 i pH, og du ved pH i dit ækvivalenspunkt er 5.8.


Svar #6
29. november 2014 af Sneharusha (Slettet)

Du kan også blot kigge i tablen, og se omslagspunktet for methtylrødt er i intervallet 4.8 til 6 i pH, og du ved pH i dit ækvivalenspunkt er 5.8.

Hvordan ved jeg at pH i mit ækvivalenspunkt er 5,8?


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. november 2014 af OliverGlue

Du ved hvordan man beregner molaritet af en base ud fra pH og styrkekonstanten (den lange pH formel) . Jeg fik beregnet den til ca. 0.1M, i ækvivalenspunktet kan pH findes, da du kender molaritet og styrkekonstanten for den korresponderende syre.

Svar #8
29. november 2014 af Sneharusha (Slettet)

#7 Det forstår jeg desværre intet af.

Mit spørgsmål er blot, hvilke indikatorer fra tabelen jeg kan vælge, hvis jeg kun kender pH-værdien som er 11,7. 


Skriv et svar til: Indikator

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.