Matematik

kryptering

05. december 2014 af strangers - Niveau: A-niveau

Hej venner

Jeg har fået følgende opgave for:

Forklar principperne i vigenere systemet og i polyalfabetisk substitution. Beskriv hvordan kodeordslængden i Vignere-systemet bestemmes.  Find klarteksten (på engelsk) svarende til flg. ciffertekst, konstrueret med generel substitution. Hint: F svarer til w, og ordet ”wheelbarrow” forekommer i klarteksten. Du skal i detaljer forklare hvordan du bruder denne kryptering og ud fra dette forklare hvorfor general substitution er en usikker krypterings metode.

EMGLO SUDCG DNCUS WYSFH NSFCY KDPUM LWGYI COXYS IPJCK QPKUG KMGOL ICGIN CGACK SNISA CYKZS CKXEC JCKSH YSXCG OIDPK ZCNKS HICGI WYGKK GKGOL DSILK GOIUS IGLED SPWZU GFZCC NDGYY SFUSZ CNXEO JNCGY EOWEU PXEZG ACGNF GLKNS ACIGO IYCKX CJUCI UZCFZ CCNDG YYSFE UEKUZ CSOCF ZCCNC IACZE JNCSH FZEJZ EGMXC YHCJU MGKUC Y

Jeg leder ikke efter et svar, men jeg vil meget gerne forstå hvad det er jeg skal. Eer der nogle der kan forklare mig det? dumb it down for me..


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Du skal forklare principperne i Vignère-systemet

http://en.wikipedia.org/wiki/Vigen%C3%A8re_cipher

og i polyalfabetisk substitution

http://en.wikipedia.org/wiki/Polyalphabetic_cipher

Du skal så bryde den kodede besked skrevet på engelsk, der er konstrueret med generel substitution, og dertil får du et par vink. Opsøg, hvor ordet "wheelbarrow" forekommer i den kodede tekst, så får man flere bogstaver foræret og kan så komme videre.


Svar #2
05. december 2014 af strangers

Jeg troede at det var det samme..Bruger man ikke vigneres skema til at lave polyalfabetisk substitution?

Er generel substitution det samme som additiv monoalfabetisk substituion?


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

I generel substitution står det samme bogstav i den kodede besked altid for det samme bogstav i klarteksten.


Svar #4
05. december 2014 af strangers

Ok, så bare lige for at være helt med. Jeg skal ikke lave frekvensanalyse. Er det korrekt forstået?


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Nej, det er ikke nødvendigt. Find, hvor ordet "wheelbarrow" forekommer, og optrevl så teksten derfra.


Svar #6
05. december 2014 af strangers

Undskyld at jeg er så gumpetung her. Virkelig..Men er der ikke en metode jeg skal bruge? skal jeg bare sidde og gætte?


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

#6

Det er jo ikke rent gætteværk. Benyt oplysningerne i opgaven. Start med at afkode "w" for "F". Find så, hvor ordet "wheelbarrow" forekommer i teksten; Det er jo, hvor bogstavet "F" forekommer med passende mellemrum, og med 2 dobbeltforekomster af et bogstav imellem dem. Dermed finder man koderne for bogstaverne w h e l b a r og o og det skulle da være nok til at komme i gang med resten af teksten.


Svar #8
05. december 2014 af strangers

Hej igen andersen

Jeg har brugt din metiode og er nået frem til det her

EMaLO SUbea bleUo WrowH NowCr KbPUM LWarI eoXrS IPJeK QPKUa KMaOL IeaI l eaAeK Sl IoA CrKZo CKXEe JeKoH roXeG OIbPK helKo HIeaI WraKK aKGOL boILK aOIUo IaLEb oPWhU awhee lbarr owUoh eNXEO Jlear EOWEU PXEha AeaNw GLKlo AeIaO IreKX eJUeI Uhewh eelba rrowE UEKUh eoOew heelw IAehE JleoH whEJh EaMXe rHeJU MaKUe r

Jeg kan jo ikke komme videre herfra :S hvad kan jeg gøre?

Har fundet bogstaverne for wheel barrow..men herfra ved jeg ikke hvad jeg skal. Igen; jeg leder ikke efter at du skal lave det for mig. Bare en metode


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

#8

Forsøg at læse et eller flere ord nær de to forekomster af "wheelbarrow". Man skal benytte, at klarteksten er skrevet på engelsk, og så lidt intuition.


Svar #10
05. december 2014 af strangers

Jeg er fuldstændig blank, Andersen. Kan du give mig et skub i den rigtige retning?


Brugbart svar (0)

Svar #11
05. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

#8, #10

(på opfordring)

Du har fundet den delvist afkodede besked

EMaLO SUbea bleUo WrowH NowCr KbPUM LWarI eoXrS IPJeK QPKUa KMaOL IeaI l eaAeK Sl IoA CrKZo CKXEe JeKoH roXeG OIbPK helKo HIeaI WraKK aKGOL boILK aOIUo IaLEb oPWhU awhee lbarr owUoh eNXEO Jlear EOWEU PXEha AeaNw GLKlo AeIaO IreKX eJUeI Uhewh eelba rrowE UEKUh eoOew heelw IAehE JleoH whEJh EaMXe rHeJU MaKUe r

og jeg har markeret de to forekomster af "wheelbarrow" . Med rødt har jeg markeret en forkert afkodning. Med gult har jeg angivet et ord eller endelse, der kan benyttes til at komme videre.

Jeg har også understreget to "U"er, der skulle kunne benyttes til at komme videre.


Svar #12
05. december 2014 af strangers

Jeg har så regnet ud, at U'erne er t'er. Så får jeg 

EMaLO Stbea bleto WrowH NowCr KbPtM LWarI eoXrS IPJeK QPKta KMaOL IeaI l eaAeK Sl IoA CrKho CKXEe JeKoH roXeG OIbPK helKo HIeaI WraKK aKaOL boILK aOIto IaLEb oPWht awhee lbarr owtoh elXEO Jlear EOWEt PXEha Aealw aLKlo AeIaO IreKX eJteI thewh eelba rrowE tEKth eoOew heele IAehE JleoH whEJh EaMXe rHeJt MaKte r

Er der noget jeg overser her?


Brugbart svar (0)

Svar #13
05. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

#12

Nej, det ser rigtigt ud. Man prøver så at genkende flere ord. Se for eksempel på sekvensen markeret med grønt her

EMaLO Stbea bleto WrowH NowCr KbPtM LWarI eoXrS IPJeK QPKta KMaOL IeaI l eaAeK Sl IoA CrKho CKXEe JeKoH roXeG OIbPK helKo HIeaI WraKK aKaOL boILK aOIto IaLEb oPWht awhee lbarr owtoh elXEO Jlear EOWEt PXEha Aealw aLKlo AeIaO IreKX eJteI thewh eelba rrowE tEKth eoOew heele IAehE JleoH whEJh EaMXe rHeJt MaKte r

a wheelbarrow to helX


Svar #14
05. december 2014 af strangers

jeg prøver lige hehe


Brugbart svar (0)

Svar #15
05. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det er en sjov lille tekst, men bestemt ikke noget samfundsomvæltende budskab.


Svar #16
05. december 2014 af strangers

Haha, jah når du siger det sådan, føler jeg mig mere ufuldkommen :p

Er ikke nået meget videre, men prøver..er der noget jeg kan kigge lidt efter?


Brugbart svar (0)

Svar #17
05. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

#16

Du skal forsøge at finde ord de steder, hvor der er blokke af afkodede bogstaver.

I starten af teksten er der også en passage, der kan angribes

EMaLO Stbea bleto WrowH NowCr KbPtM

Tænk også på, hvor man benytter en trillebør.


Svar #18
05. december 2014 af strangers

EMaLO Stbea bleto growH NowCr KbPtM LgarI eoprS IPJeK QPKta KMaOL IeaI l eaAeK Sl IoA CrKho CKpEe JeKoH roXeG OIbPK helKo HIeaI graKK aKaOL boILK aOIto IaLEb oPght awhee lbarr owtoh elpEO Jlear EOWEt PXEha Aealw aLKlo AeIaO IreKp eJteI thewh eelba rrowE tEKth eoOew heele IAehE JleoH whEJh EaMpe rHeJt MaKte r

X bliver til k og w bliver til g. så står der pludselig noget med grow og help. Kan det passe?


Brugbart svar (0)

Svar #19
05. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

#18

Nej, X bliver ikke til k (men du har da vist erstattet det med p ovenfor, hvilket er korrekt). Og det er korrekt, at W (ikke w) bliver til g.

Her er en forkert afkodning:

EMaLO Stbea bleto growH NowCr KbPtM LgarI eoprS IPJeK QPKta KMaOL IeaI l eaAeK Sl IoA CrKho CKpEe JeKoH roXeG OIbPK helKo HIeaI graKK aKaOL boILK aOIto IaLEb oPght awhee lbarr owtoh elpEO Jlear EOWEt PXEha Aealw aLKlo AeIaO IreKp eJteI thewh eelba rrowE tEKth eoOew heele IAehE JleoH whEJh EaMpe rHeJt MaKte r


Svar #20
05. december 2014 af strangers

EMaLO Stbea bleto growH NowCr KbPtM LgarI eoprS IPJeK QPKta KMaOL IeaI l eaAeK Sl IoA CrKho CKpEe JeKoH rokeG OIbPK helKo HIeaI WraKK aKaOL boILK aOIto IaLEb oPght awhee lbarr owtoh elkEO Jlear EOgEt PpEha Aealw aLKlo AeIaO IreKp eJteI thewh eelba rrowE tEKth eoOew heele IAehE JleoH whEJh EaMpe rHeJt MaKte r

jeg tænker, jeg tænker!!


Forrige 1 2 3 Næste

Der er 46 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.