Matematik

SRP Raketligningen med tyngdekraft

14. december 2014 af Henriksen54 - Niveau: A-niveau
Jeg har fundet frem til raketligningen, hvor der tages højde for tyngdekraften. Den vil jeg gerne integrere for at bestemme stigehøjden. Dog har jeg prøvet flere gange og kan ikke komme frem til et svar. Jeg håber I kan hjælpe mig på vej til at løse den. Jeg har ingen ide hvad jeg skal gøre, jeg har vedhæftet et forsøg på at integrere raketligningen.
Vedhæftet fil: image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. december 2014 af LeonhardEuler

Se her: http://www.lmfk.dk/artikler/data/artikler/1102/1102_32.pdf

Hvis der er noget, som du ikke forstår, så kan du bare spørge igen. 


Svar #2
14. december 2014 af Henriksen54

Hej WilliamSidis

Tusinde tak for artiklen, jeg havde helt glemt den. Jeg forstår hvordan han integrerer Ln(m(t))dt, men hvorfor integrerer han ikke ln(m_o)? er det '1/my' han ganger med istedet for? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. december 2014 af LeonhardEuler

Det bliver der formentligt også gjort ved at benytte differensreglen for integralet og her ved du at ln(m0) er en konstant, derfor bør det være relativ simpel at integrere, hvorfor der er sprunget et par trin over.


Svar #4
14. december 2014 af Henriksen54

Tak WilliamSidis, men hvorfor ganges der med '1/my'?. Jeg er godt klar over m(t) = m_o -my*t. Men hvordan hænger det sammen, at den kan ganges ud foran integralet?


Skriv et svar til: SRP Raketligningen med tyngdekraft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.