Kemi

Potentiometrisk titrering - Quinintabletter

17. december 2014 af Doubtful (Slettet) - Niveau: B-niveau

Årets sidste rapport.

De fleste studenter går nu den sidste uge i møde inden juleferien, inkusiv mig selv. De tænker på juleferie, men jeg tænker på kemi. Jeg har et gennemsnit på 7 i kemi, men jeg kunne godt tænke mig en flot 10'er at slutte året på (måske bedre). Jeg har derfor gjort en meget stor del ud af den sidste rapport. 

Er der muligvis en gavet kemiker der kan give noget kritisk respons på den sidste aflevering for år? (ps. jeg har prøvet, men forgæves fandt jeg ingen pKs værdier for quininhydrchlorid i min databog eller på nettet).


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2014 af Heptan

Du har da skrevet at tabelværdien er 5,48


Svar #2
17. december 2014 af Doubtful (Slettet)

Det er pKb for quinin. Den korresponderende syre til quinin er quininhydrochlrorid det er den jeg mangler pKs for.

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. december 2014 af Heptan

Det er den samme syre-base, så derfor har den samme pKs værdi.

Du har redegjort for hvordan man omregner pKb til pKs med formlen

pKs = 14 - pKb


Svar #4
17. december 2014 af Doubtful (Slettet)

Ja men må man godt regne den ud og så angive den som den teoretiske værdi? Altså jeg kan godt følge dig, men vidste bare ikke om det var "lovligt" i en rapport.

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. december 2014 af Heptan

Selvfølgelig er det lovligt :)

Det er "det samme tal". Og du har jo også allerede gjort det for den værdi I fandt eksperimentelt.

Jeg spekulerer desuden på, om det er korrekt at udregne den relative afvigelse på den måde (pKs er en logaritmisk værdi, så måske burde man omregne til Ks). Jeg ved ikke helt hvad formalia er på det område; har I fået noget at vide af jeres lærer omkring det?


Svar #6
17. december 2014 af Doubtful (Slettet)

Nej vi har ikke fået yderligere oplysninger på det område, men hvis man sammenligner to logaritmiske værdier så burde det ville ikke være et problem?

Brugbart svar (0)

Svar #7
17. december 2014 af Heptan

Nej det har du vel ret i :)


Svar #8
17. december 2014 af Doubtful (Slettet)

Men der mangler ikke just noget mere i min teori del eller diskussion?

Brugbart svar (1)

Svar #9
17. december 2014 af Heptan

Du bør nok dele diskussionen op i to afsnit: fejlkilder/måleusikkerheder, derefter diskussion.

I teoriafsnittet kan du evt. markere hvilken funktionelle gruppe der agerer base. Det ser ud til at du har relevante reaktionsskemaer med. Du kunne måske bruge lidt korrektur, men det vigtigste er jo at man kan se at du har forstået det hele.


Brugbart svar (1)

Svar #10
17. december 2014 af OliverGlue

Quininhydrochlorid har ingen pKs værdi. Det er et salt som består af protoneret quinin(syre) og chlorid.  Du skal forstå, du arbejder med 

Den første reaktion du skriver, forløber på den fabrik, som laver quinin, du opløser altså bare saltet bestående af protoneret quinin og chlorid i en koble.


Svar #11
17. december 2014 af Doubtful (Slettet)

Kan en mulig fejlkilde så være at noget af mit quininhydrochlrorid hydroliseres? Ja og så efter det er opløst så titrerer vi Hydronerne væk, men er det så ikke upolært igen?

Brugbart svar (0)

Svar #12
17. december 2014 af OliverGlue

Du skriver:

Der er ikke så meget at sige om pK_s eller pK_b værdien eftersom der ikke er angivet en tabelværdi for den ene eller anden. pK_s værdien fortæller at vi arbejder med en svag syre fordi vi arbejder med en pK_s på 7,8.

Styrkekonstanten må være 10^-7.8 for syren og 10^-6.2 for basen, det opløses altså mest base, det er altså en svag base og ikke en svag syre. Første sætning indeholder intet?


Brugbart svar (0)

Svar #13
17. december 2014 af OliverGlue

#11 Jeg ved ikke hvad du mener med det hydrolyseres? Når det er opløst har du molekylet til højre i #10, som er protoneret quinin, det kan så afgive en hydron til en hydroxid(fra natriumhydroxid). 

Og hvorfor slutter pH i 14??? Titrer I ikke med 0.1M NaOH, det har vel en pH på 13??


Svar #14
17. december 2014 af Doubtful (Slettet)

Første sætning er vist en fejl jeg har glemt at rette eftersom jeg fandt pKb for quinin i databogen. Men super super nu har jeg styr på det takker.

Svar #15
17. december 2014 af Doubtful (Slettet)

Jo vi titrerer med 0,1 M NaOH, men som nævnt i fejlkilder kan det muligvis være en fejlkalibrering af pH-metret hvilket vil forklare forskydningen af pH.

Brugbart svar (0)

Svar #16
17. december 2014 af Heptan

#12 De har jo hældt syreformen i (og den er da en svag syre?), og da den er svag dissocierer den ikke særligt meget, hvorfor de titrerer syren jf. reaktionsskema 2


Skriv et svar til: Potentiometrisk titrering - Quinintabletter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.