Andre fag

Gradienten??

09. januar 2015 af Jotten - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle!

Jeg skriver opgave i et valgfag og er stødt på ordet "Gradienten". Det er i forbindelse med ulighed i sundhed. Jeg fortså ikke helt ordet :-/ Nogle der kan forklare? :-)

Mvh. J


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren

Begrebet gradient bruges i fysikken. Det kan nærmest oversættes til hældning med retning.

Ser man på et kort med højdekurver, kan man se, hvilken vej landskabet hælder på et udvalgt sted; det er retningen vinkelret på højdekurverne. Man kan også få oplysning om, hvor stor hældningen er, den er stor, hvis højdekurverne ligger tæt. Disse to oplysninger tilsammen er gradienten af landskabet på det pågældende sted.

Jeg kunne forestille mig, at hvis man har et kort over en sygdoms udbredelse med tilsvarende "højdekurver", kan man finde en gradient i sygdomsudbredelsen og derved få en idé om, hvor sygdommen spreder sig hurtigst. (her er det dog gætteri fra min side)

I fysikken skriver man gradienten af en størelse, f. eks. A, som grad A eller ∇A (∇ hedder napla). I 3 dimensioner er ∇A = ∂A/∂x + ∂A/∂y + ∂A/∂z.


Svar #2
09. januar 2015 af Jotten

Det tror jeg ikke helt jeg kan skrive, men udemærket bud, og tak for din tid :-D


Skriv et svar til: Gradienten??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.