Kemi

Bakteriel nedbrydning af olie

05. marts 2015 af ShadH - Niveau: B-niveau

På den vedhæftede figur er der en graf som viser hvorledes indholdet i 3 kolber påvirker den bakterielle nedbrydningen af olie (Kolbe A: sandjord, olie. Kolbe B: Sandjord, næringssalte og olie. Kolbe C: Sandjord, næringssalte, olie og BioGel som er et produkt hvor der indeholder olienedbrydende bakerier)

Jeg kunne godt tænke mig at vide:

- Hvorfor har kolbe C så flot en linær udvikling, mens de andre (mest kolbe B) har en lineær udvikling der pludser "knækker" (efter ca. 40 dage)

- Hvorfor flader udviklingen ud og stopper efter 80 dage?

Vedhæftet fil: Olienedbryd.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. marts 2015 af Soeffi

Jeg går ud fra, at sandjord indeholder almindelige bakterier. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. marts 2015 af Soeffi

#1 ... Jeg går ud fra, at sandjord indeholder almindelige bakterier. 

Forløbene A og B foregår i trin, muligvis fordi en type bakterier tager over efter en anden. I C er der kun et trin, muligvis fordi den særlige olienedbrydende bakterie er i stand til at foretage hele nedbrydningen alene. Næringssaltene hjælper alle bakterier med at vokse. 


Svar #3
05. marts 2015 af ShadH

Ja, olienedbrydningen kan ske ved naturlig process, hvilket så må være et resultat af at der bakterier til stede

Mange fra min klasse, inklusiv mig selv, undrer os over hvorfor olienedbrydningen falder ved de 70-80 dage og ligeledes de knæk der er undervejs (mest kolbe B). Årsagen til at det hele stopper ved 80'ende dag har jeg løst, et mindre spørgsmål der.


Svar #4
05. marts 2015 af ShadH

#2

Men hvis det er ensartet sandjord, er det så ikke blot disse olienedbrydende bakterier vi render ind i?


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. marts 2015 af Soeffi

#3

Mange fra min klasse, inklusiv mig selv, undrer os over hvorfor olienedbrydningen falder ved de 70-80 dage og ligeledes de knæk der er undervejs (mest kolbe B). Årsagen til at det hele stopper ved 80'ende dag har jeg løst, et mindre spørgsmål der.

Det med de 80 dage er lidt som man læser det. Jeg vil sige, at A flader ud efter 40 dage - derefter sker kun en smule. B flader ligeledes ud efter 40 dage, men kommer i gang igen og kan måske fortsætte efter de 80 dage. C stopper præcist efter 80 dage, hvilket kan skyldes, at næringssaltene er brugt op, og at de ikke kan leve af olie alene..


Svar #6
05. marts 2015 af ShadH

Det lyder fornuftigt. Hvad kan der så argumenteres ved kolbe C? Den flader også ud omkring slutningen.  Der er blevet tilsat et bioteknologisk stof som i alt sin enkelthed er en direkte tilførelse af olienedbrydende bakterier. Kan et argument være at de begynder at dø mod slutningen som følge af manglende næringsstoffer? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. marts 2015 af Soeffi

#6

Det lyder fornuftigt. Hvad kan der så argumenteres ved kolbe C? Den flader også ud omkring slutningen.  Der er blevet tilsat et bioteknologisk stof som i alt sin enkelthed er en direkte tilførelse af olienedbrydende bakterier. Kan et argument være at de begynder at dø mod slutningen som følge af manglende næringsstoffer? 

Det er mit bud.


Skriv et svar til: Bakteriel nedbrydning af olie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.