Biologi

Hvad menes der med dette?

02. april 2015 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

I min biologibog står der følgende:

Når man spiser nogle former for mættet fedt, øges mængden af det lipoprotein der kaldes LDL. Dette lipoprotein har samtidig den egenskab, at det kan få noget af fedtstoffet til at sætte sig fast på indersiden af arterierne. Dermed øges risikoen for blodpropper. Hvis man i stedet for det mættede fedt spiser umættet fedt, der stammer fra fx fisk og planter, vil det nedsætte LDL-koncentrationen.

Derimod har det ingen effekt, hvis man erstatter det mættede fedt med et større indtag af kulhydrater. Det skyldes, at de umættede fedtsyrer øger mængden af et andet lipoprotein kaldet HDL. Det mindsker risikoen for fedtaflejring i arterierne, da det medvirker til transport af fedt fra blodårerne til leveren.

Hvad i alverden menes der med det sidste? Hvilken sammenhæng er der mellem kulhydrater og lipoproteinet HDL?

Mvh. Emil


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. april 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Umiddelbart vil jeg give dig ret i, at det virker underligt. Men alligevel er der blevet beskrevet nogle sammenhænge.

For en årrække siden rapporterede de første studier, at fødevarer, der får blodsukkeret til at stige hurtigt som pasta, kartofler og kager, fører til reduktion af mængden af HDL. Senere hen har man så fundet ud af, at kulhydrater i andre produkter som fuldkornsprodukter, grøntsager og frugt ikke fører til et fald i HDL, men snarere en stigning, hvilket netop forebygger åreforkalkning.

Men om det er det, forfatteren har tænkt på i din bog, ved jeg selvfølgelig ikke.

Vh.   


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. april 2015 af Emma2200 (Slettet)

Jeg tror faktisk de prøver at sige at der ikke er en sammenhæng mellem et større indtag af kulhydrat og mængden af HDL - altså at indtag af kulhydrat ikke har nogen betydning for mængden af HDL i blodet.
HDL-koncentrationen øges ved øget indtag af umættet fedt, mens LDL-koncentrationen øges ved indtag af mættet fedt. Indtag af kulhydrat har ingen effekt på hverken LDL eller HDL-koncentrationen.
Du kan lige prøve at læse lidt her, så kan det være at det giver mere mening :)
http://da.wikipedia.org/wiki/Kolesterol


Skriv et svar til: Hvad menes der med dette?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.