Matematik

Fra differentialligning til differensligning

12. april 2015 af Vittoria (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle

Er der nogle af jer, der ved, om det er muligt at gå fra differentialligninger til differensligning?

For så vidt jeg ved er det muligt at gå den omvendte vej, ved at lade tidsskridtet gå mod 0, for at finde differentiakvotienten, men ikke omvendt.

VH


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. april 2015 af mathon

Når tidsskridtet ikke går mod nul,
er
                    \frac{f(x_o+h)-f(x_o)}{h}   identisk med     \frac{y-y_o}{x-x_o}=a
hvilket er ligningen for sekanten i (xo,yo).


Svar #2
12. april 2015 af Vittoria (Slettet)

Men hvordan vil jeg fx gå fra

dS/dt=-a*S*I

til:

 S_{t+1}=S_{t} -a*S_{t}*I_{t}


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. april 2015 af oscargerhard

Via integration.


Svar #4
12. april 2015 af Vittoria (Slettet)

Hvordan? 


Svar #5
12. april 2015 af Vittoria (Slettet)

Ingen bud?


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. april 2015 af peter lind

(St+1-St)/h ≈ -a*St*I  <=>  St+1-St ≈ -a*St*I*h

Du mangler h på højre side.

For en ordens skyld: Der findes også andre og bedre tilnærmelser til differentialkoefficienten, der fører til differensligninger


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. april 2015 af mathon

korrektion til #1's sidste linje:
 

          hvilket er ligningen for sekanten gennen punkterne (xo,yo) og (x,y).


Svar #8
12. april 2015 af Vittoria (Slettet)

Måske er det mig, der har fat i den forkerte ende, men jeg ved, at der ikke skal være et h påsat differensligningen. Jeg skal nemlig redegør for, hvordan jeg når frem til disse tre koblede differensligninger, som SIR-modellen består af. Ligningerne er vedhæftet som fil. Og jeg har absolut ingen anelser om, hvordan jeg skal redegøre for dem. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
12. april 2015 af peter lind

I det vedlagte står der ikke noget om hvad de har med differentialligninger at gøre, hvordan de er fremkommet og hvad de forskellige symboler står for. Jeg fortæller kun, hvordan man kan kom frem fra en given differentialligning til en differensligning, som kan løses numerisk. I alle metoder til numeriske løsning af differentialligninger indgår der en skridtlængde, som jeg her har kaldt h


Svar #10
12. april 2015 af Vittoria (Slettet)

Du har fuldstændig ret, og jeg siger blot, jeg ikke ved om det er den fremgangsmåde, man skal gå for at redegøre for de vedhæftede differensligninger, altså fra differentialligning til differens. Det var bare en tanke. Hvis nogen har et foreslag til, hvad man ellers kan gøre for at redegøre for differensligningerne, er i meget velkomne. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
13. april 2015 af oscargerhard

Der er mange aspekter på det emne. Newton  brugte grænseværder medens Lebnitz brugt infinitesemale størrelser.


Skriv et svar til: Fra differentialligning til differensligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.