Kemi

Aborbans og cholesteroltal

23. april 2015 af Hygnos (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg er igen rendt ind i et problem. Det drejer sig om opgave 4b) i et STX kemieksamenssæt fra 2012 - jeg har vedhæftet hele opgavesættet.

Jeg håber, at der er en, der har lyst til at hjælpe.

Vedhæftet fil: 120525 1stx121 KEM A.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2015 af Soeffi

Forskellen på blindprøve og testblanding er, at testblandingen er tilsat kataysator, dvs her forløber reaktionen, mens den ikke forløber i blindprøven.

Dette gør at forskellen i absorbans vil sige noget om hvor meget kolesterol, der omættes.


Svar #2
23. april 2015 af Hygnos (Slettet)

Så langt er jeg med, men skal man ikke sige noget om, hvordan man kan komme frem til beregningen af cholesteroltallet? Jeg tænker lidt, at man skal bruge Lambert-Beers lov på en eller anden måde


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. april 2015 af Soeffi

#2

Så langt er jeg med, men skal man ikke sige noget om, hvordan man kan komme frem til beregningen af cholesteroltallet? Jeg tænker lidt, at man skal bruge Lambert-Beers lov på en eller anden måde

Tilføj evt., at hvis du kendte det farvede stofs absorbtionskoefficient og kuvettens tykkelse ville du kunne regne koncentrationenaf farvet stof og dermed omsat kolesterol up ved hjælp af Lambert Beers lov.


Svar #4
23. april 2015 af Hygnos (Slettet)

Okay - mange tak. 


Skriv et svar til: Aborbans og cholesteroltal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.