Matematik

konstruktion af papirkugle

24. april 2015 af Michael23 - Niveau: A-niveau

Vi har fået til at opgave at konstruere en kugle af papir. Til dette skal vi bl.a. inkludere beregninger om hvordan vi har tænkt os at få det til at passe. Jeg har indtil videre inddelt en cirkel i 12 linjer på et stykke a4 papir og lavet 3 halveringer.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2015 af mette48

Forestil dig at du skærer en apelsin ud i både. Skrælden er dit papir.

Beregn hvor langt der er mellem de to spidsen, langs skrælden, på bådene.

Beregn hvor brede bådene er.


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. april 2015 af hesch (Slettet)

#0: Kig på en globus (der er en papirkugle):

Faconen på papirstykkerne svarer til et areal på globussen mellem to breddegrader.

Længden af et papirstykke er 180º (fra nordpol til sydpol) og bredden af papirstykket bliver så en sinusfunktion:

B(θ) = k*sin(θ).  ( k er en konstant du skal beregne ud fra det antal papirstykker du vælger).

Tegn graferne ( f(x) = ½k*sin(θ),  g(θ) = -½k*sin(θ) ) og klip ud (husk limekant).


Svar #3
28. april 2015 af Michael23

#2, hvis jeg tager det som en sinusfunktion vil jeg jo få det omvendte af hvad jeg skal klippe, hvis jeg kan formulere mig på den måde. Altså, det vil da ikke kunne lade sig gøre med en sinusfunktion men nærmere med cosinus?

Er virkelig nyssgerig i hvorvidt dette kan lade sig gøre at konstruere en  papirkugle vha. funktioner (graf). Dog ikke med sinusfunktion..

Er taknemmelig for hvilken som helst input.


Skriv et svar til: konstruktion af papirkugle

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.