Dansk

Digt analyse Dansk

08. maj 2015 af millesille1000 - Niveau: 8. klasse

Hej. Jeg skal besvare nogle spørgsmål til dette digt. Nogle der har lyst til at hjælpe mig?

Har digtet rim? Hvilke typer rim? Hvilken effekt har de?

Hvordan er digtets rytme?

Hvordan hænger rytmen sammen med indholdet?

Hvilke ord eller vendinger i digtet kægger du særligt mærke til og hvorfor?

Er der særlige sproglige virkemidler fx fremhævelser i digtet?

Er tegnsætningen brugt på en særlig måde?

Er der gentagelser? Hvilken funktion har de?

Er der modsætninger? Hvilken betydning har de?

Er der billedsprog? Hvad er sammenhængen mellem realplanet og billedplanet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. maj 2015 af Stygotius

Man kan ikke svare på alle de spørgsmål her, men m.h.t. rim kan du jo nævne at der er meget alliteration (bogstavrim) Eks.  favr - fin, favre-finger,  kærlighed-kunstværk, vokser-støv-ved, vokser-vildt, flod-flor, brudeblus, vorder-vidunder.

Desuden er der megen assonans (vokalrim), dvs. at flere ord har samme vokal men ellers er forskellige.

Eks.  vin-liflig-fin, saft-klare-blade, flod-gror-flor, brudeblus-Jesu, etc.

Endvidere er metaforer  blomsten er en metafor for kærligheden; livets flod er en metafor for et livsforløb; lysets by er en metafor for Paradiset.

Der er også flere simili (1 simile)  (sammenligninger; -må ikke forveksles med en metafor: Hvis der står ordet "som", er der tale om en simile)

Eks. på simili: "dens duft er som den klare vin" - "som rosens er dens blade".

Det var et par forslag. 


Skriv et svar til: Digt analyse Dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.