Studievejledning

Kørekort hjælp!!!!

28. juni 2015 af OnceUponATime
Hej spørgsmålet har selvfølgelig ikke noget at gøre med folkeskole eller gymnasie, men man kan jo sige, at det er et andet fag, man ikke undervises i på skolen. Men jeg har så et spørgsmål ang kørekort, nærmere lægeerklæring.

I lægeerklæringen skulle jeg krydse af ved nogle ting, og jeg satte er kryds ved at jeg har været svimmel inden for de sidste par måneder.
Og nu er mine papirer blevet sendt til politiet pga det. Betyder det at jeg ikke får mit kørekort, eller hvordan foregår det?? Jeg har måske været for ærlig... For jeg blev jo svimmel fordi jeg ikke lavede andet end at sidde ned det samme sted og i den samme stilling fra tidlig morgen til sent nat, for at læse op til mine eksamener. Når jeg så endelig rejste mig op, blev jeg naturligvis svimmel. Men dette fremgår jo naturligvis ikke ud fra det kryds jeg har sat.

Men ved I noget om hvad der kommer til at ske? Får jeg ikke mit kørekort, fordi jeg hat været svimmel inden for de sidste par måneder? Eller er det ikke noget alvorligt? Har i nogle erfaringer? Ved i noget? Hvad forestiller I jer?

Vh

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. juni 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

om du får dit kørekort anhænger af hvad din læge skrev i erklæringen. Hvad er årsagen til din svimmelhed osv. Hvad sagde din læge? I nogle tilfælde skal embedslægen se på sagen. Det kan resultere i at du ikke får kørekort eller at du får et kørekort med begrænsninger eller at du skal inden for en korterer årrække indlevere en ny lægeerklæring. Eller måske er alt i orden (hvad skrev din læge?)

Afvent resultatet fra politiet og kontakt din læge hvis du ikke er tilfreds.

Hilsen Lars


Svar #2
28. juni 2015 af OnceUponATime

Mange tak for dit svar! Det har givet mig et bedre billede. Men min læge så det, men skrev intet og sagde heller intet til det? Hvad betyder det så, for mit kørekort?
Hvad er en enbedslæge? Og skal embedslægen så se på det i det her tilfælde?
Jeg er så ked af at have sat det kryds!!

Brugbart svar (1)

Svar #3
28. juni 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Jeg kan godt forstå at du ville have sat dit kryds et andet sted

Embedslægen er en myndighed der vurdere lægelige forhold i forhold til myndighedsopgaver. En af opgaverne er at vurdere om et givent helbredsproblem skal medføre indskrænkninger i forhold til kørekort.

Når din læge ikke har skrevet noget eller spurgt ind til noget, så TROR jeg at det ikke får betydning. Hvis (og når) der er helbredsproblemer i forbindelse med kørekort, så plejer lægerne at gå det hele igenem for at mindske indskrænkningerne. Afvent og se.

Hilsen Lars


Brugbart svar (1)

Svar #4
28. juni 2015 af hesch (Slettet)

Politiet vil ikke nægte dig et kørekort på grund af et kryds, for de er ikke læger. Men de kan bede dig henvende dig til din læge, der evt. kan henvise dig til en speciallæge.

I første omgang tror jeg "de" vil måle noget så enkelt som om du har for lavt blodtryk.


Svar #5
28. juni 2015 af OnceUponATime

Mange tusinde tak for jeres svar! Jeg er især bekymret fordi jeg skal starte på en videregående uddannelse her efter sommerferien. Jeg havde derfor taget et lynkursus, men nu kommer det jo ikke til at gå så hurtigt alligevel...
Men kørelæren har så sendt den til politiet, og jeg har hørt at politiet sender videre til embedslægen ( hvilket jeg nu også har læst på nettet). Herefter afventes svar fra embedslægen som så sender tilbage til politiet vist, og så sendes svaret til kørelæren.
Men behøver den at gå så langt som til en embedslæge? Hvem har ikke været svimmel inden for de seneste 5 år? (Det er nemlig inden for de seneste fem år der er tale om, og ikke inden for de seneste par måneder).
Jeg føler at jeg bliver afstraffet for at være for ærlig.. Eller måske for at være for dum..

Brugbart svar (0)

Svar #6
29. juni 2015 af hesch (Slettet)

Jeg antydede i #4 at forklaringen på din svimmelhed kunne skyldes for lavt blodtryk. For evt. at afkorte ventetiden på dit kørekort kan du investere i en blodtryksmåler: Den kan købes på nettet for vel 400 - 500 kr. Du måler så dit blodtryk 3 - 4 gange om dagen og noterer målingerne i et skema. Bestil så tid hos din læge og vis denne dette. Er trykket for lavt, har han/hun en pille du kan "få". Du skal så måle blodtrykket igen en uges tid, og er blodttrykket nu blevet normalt og stabilt, kan din læge lige smide en seddel af til politiet og skrive, at der nu er styr på det og at du er i behandling. Så er den ikke længere, og tidspunktet for din køreprøve er blevet væsentligt fremrykket.

Nu er jeg ikke læge, men en blodtryksmåling skader ikke, tager 30 sek., og hvis du bliver svimmel når du rejser dig op, er dette lave blodtryk en sandsynlig forklaring.


Skriv et svar til: Kørekort hjælp!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.