Religion

Buddhismen

03. august 2015 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Budhismen 100 e.kr. delt i to retninger. Theravada("de ældstes lære") og mahayana(det store fartøj)

Hvad menes der med de to betydninger: 1. "De ældstes lære", og "det store fartøj"?

Håber der er nogle der kan svarer på mit spørgsmål - på forhånd tak


Svar #1
14. august 2015 af HFNU (Slettet)

Hvis der er nogle der har set indlæget har jeg stadig ikke fundet et svar på mit spørgsmål, og i må meget gerne svarer:) tak


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. august 2015 af AskTheAfghan

Så vidt jeg husker, havde der været flere skoler (eller grupperinger) efter Buddha gik bort. Igennem tiden blev grupperinger smeltet sammen til to hovedskoler, nemlig de to du nævner i #0. Min forståelse for den første betydning, Theravada, er om livsstilen af de tidligere (munke), dvs. at "leve" som dem. Jeg kender desværre ikke historien bag navnet, Mahayana. Men på nettet, står

By around 200 CE, the beginnings of a new stream of the Buddhist tradition were visible [...] This stream can be called the Mahayana, literally the “Great Vehicle.” [..] the Mahayana came to think of itself as “great” both in its interpretations of the Buddha’s teaching and in its openness to a broader group of people, especially lay people. The word yana means vehicle or raft which evokes the image of Buddhist teaching as a raft or vehicle that can help one cross over the river of suffering to the “other shore.” Kilde: <LINK>


Skriv et svar til: Buddhismen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.