Engelsk

leave eller leaving?

24. august 2015 af pigen001 (Slettet) - Niveau: B-niveau

And staying with him will me more wrong than leaving him 

eller 

And staying with him will me more wrong than leave him 

en der kan fortælle mig hvilket end det er og er der en regl for hvornår man bruger det ene eller det andet? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. august 2015 af 123434

than to leave him

end at forlade ham

Prøv at oversætte til dansk.


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. august 2015 af Stygotius

Du skal skrive  "-and staying with him will do me more harm/wrong than leaving him.".

Du kan også til nød bruge infinitiv begge steder selv om der en vis forskel på de to, som kræver en nærmere forklaring. Den vil jeg kun give dig hvis du virkelig er interessseret i den.


Svar #3
25. august 2015 af pigen001 (Slettet)

#1 Okay, tak for hjælpen.

#2 og ja, det må du meget gerne 


Brugbart svar (1)

Svar #4
25. august 2015 af Stygotius

I langt de fleste tilfælde kan man uden problemer bruge begge former som subjekt, dir. objekt og aubjektsprædikativ, men der er en tilbøjelighed til at anvende  infinitiv om det aktuelle og gerundium om det almene.

a) "Lying is never the right thing to do"    

b) "I should find it impossible to lie to my wife"

a) "Getting up early in the morning  is not my cup of tea"  

b) "I should loathe to get up early tomorrow"

a) "Teling your husband you want a divorce is not an easy matter"      

b) "It will soon be necessary for her to tell her husband that she has filed for a  divorce"

DETTE FØRER NATURLIGVIS TIL AT JEG, EFTER AT HAVE TÆNKT MIG OM,  MÅ RETTE MIG SELV I # 2 OG SIGE AT MAN  MÅ SKRIVE "and to stay with him will do me more harm/wrong than to leave him"

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Visse verber kan kun forbindes med den ene form. Hvilken kan man se i f.eks. "Advanced Learner's Dictionary".

Eks. med infinitiv: 

hope - deserve - wish

Eks. med gerundium:

avoid - enjoy - escape - finish - cannot help - mind - risk.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ved nogle få verber ("remember .- "try")  er der en stor forskel i betydning på anvendelsen af de to former

Eks. med infinitiv

remember  a) "She remembered to post the letter"   = Hun huskede at få brevet lagt.

                  b) "She remembered posting the letter"  = "Hun huskede at hun lagde brevet" 

try 

a) "She tried to write to him but couldn't find the right words"  (= prøvede på at---)

b) "She tried ringing hiim and writing him, but nothing worked  (= prøvede med at....)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I et enkelt tilfælde er forskellen så stor at betydningn ændres totalt, nemlig ved verbet "stop.

a) She stopped. smoking  =  Hun holdt op med at ryge

b) She stopped to smoke  =  Hun standsede for at ryge.


Brugbart svar (1)

Svar #5
27. august 2015 af Stygotius

........selv tak.


Skriv et svar til: leave eller leaving?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.